Gruvearbeidernes slit og strev hjemsøker Örjan Norings malerier av Røros.
Ignas Krunglevičius’ stramme videoverk minner oss på hvor lett det er å ødelegge noe – eller noen.
Sjelden har termen heavy metal gitt såpass mye mening utenfor musikkens verden.
Mens den norske modernisten Anna-Eva Bergman feires i Oslo, får hennes danske bror i ånden Richard Mortensen lignende behandling i Aarhus.
Bomuldsfabriken utnytter ikke de unike forutsetningene den har for å belyse et særlig ruvende sørlandskunstnerskap.
I Shirin Neshats utstilling på Galleri F15 i Moss møter vi en danser som forfører sine overgripere.
«Take it off» på Kunsthall Oslo viser tegn på en ung, pønkete motkultur.
Anna-Eva Bergman malte seg ut i verdensrommet og tilbake til pyramidene. Et sjeldent storslått norsk kunstnerskap får lyse på Nasjonalmuseet.
Årets sommerutstilling på Haugar kunstmuseum er heldigvis ikke en god kunstopplevelse for hele familien.
Else Hagens (1914–2010) malerier utfordrer nesten bestandig komfortsonen.
Det er noe engstelig ved de ti forslagene til 22. juli-minnested i Regjeringskvartalet.
Anna Sofie Mathiasen tøyser med hagearbeid på Nitja i Lillestrøm.
Sommerens hovedsatsing på Astrup Fearnley Museet er tidstypisk, men oppleves som et pliktløp av en utstilling.
«Reqiem for an exit» er ikke bare et nødsignal fra en samtid som har løpt fra oss, men en nasjonalskatt.
Forslagene til 22. juli-minnested splitter kritikerne. Kjetil Røed mener flere av forslagene er for arkitektoniske.
Tidlig på 1900-tallet laget pasientene på Dikemark psykiatriske sykehus kunst. Med en ny utstilling forsøker Trafo kunsthall å løfte bildene deres inn i kunsthistorien.