Tre nyutdannede malere viser hvordan bilder stiller ulike krav til oppmerksomheten vår.
«Vegen heim til Svartskog» sender leseren på en desperat feberekskursjon gjennom Stavangers mørke natt.
I Stavanger Kunstmuseums største sal forteller ti skulptører levende om kropp, kjønn og makt i etterkrigstidens Polen.
Hvordan passer museumsfeberen inn i fortellingen om at vår tid er preget av kulturforakt?
Tøyenbadet er fortsatt nøkternt, men åpnere og vennligere enn før – og formet av 2020-årenes badekultur.
Nasjonalmuseet minner om den politiske plakatens relevans og utsatthet.
Olav Ringdals kunstnerskap sprenger ingen grenser, fordi det vedkjenner seg ingen grenser.
Christian Skredsvigs «Menneskesønnen» er tilsynelatende idyllisk. Men maleriet gjenspeiler kunstnerens fortvilende opplevelse i Paris for 140 år siden.
Bøker, brus og auksjonsrekord: «Kvitebjørn kong Valemon» er en kulturell gjenganger. Hvem kan vi takke for det?
100 år etter gjenskaper Oslos bymuseum et tiår preget av sosiale motsetninger og ny urban fargerikdom om hverandre.
Kunstnere utgir bøker og pamfletter som aldri før, men når de ut til folket?
Nasjonalmuseet har formet 1990-tallet i vår tids bilde.
Det hviler et ubehag over Ørnulf Opdahls malerier. Ut av dem strømmer den uutholdelige larmen av universets nådeløse stillhet.
Den rike Lillehammer-utstillingen av storbyfotografi fra USA er en uvanlig ambisiøs satsing for et norsk regionmuseum.
«Intermezzo» kunne gitt meg hodepine, hadde det ikke vært for at jeg allerede hadde det.
100 år etter utgivelsen av første surrealistiske manifest lever ideene videre i norsk samtidskunst, men i andre visuelle former.
André Breton og Diego Rivera signerte «Manifest: For en fri og revolusjonær kunst». Men skyggeforfatteren var ingen ringere enn Lev Trotskij.
Hvis olja var et dyr, hvilket dyr ville den ha vært?
Det går bokstavelig talt en rød tråd gjennom Sonja Krohns portretter.
Da Antonin Artaud nektet å bli kommunist, ble han ekskludert fra den surrealistiske bevegelsen. Han var langt fra den eneste.