Byrådet i Bergen vil holde tilbake årets kunstnerstipender på grunn av pengemangel. Byens kunstnere mobiliserer til protest.
De muntre fargene til tross – maleriene til Morten Slettemeås har noe illevarslende ved seg.
Høstutstillingen er en kamp om oppmerksomhet. Hvem har laget kunstverket som er mest iøynefallende, uten å være plumpt?
Kamilla Langeland fester lyset bak øyelokkene våre til lerretet.
Håndverkere, assistenter og teknikere som har jobbet med et verk eller en utstilling, nevnes sjelden. Men noen kunstnere går mot strømmen.
Bjørn Bjarres oppfinnsomme kunstunivers tar steget fra to medier til et tredje.
Ragna Bleys vakre, men lettfordøyde malerier har fått mer tyggemotstand.
Nå som nasjonalgalleriet i Roma sier fra seg arkivet etter kunstkritiker Carla Lonzi, bør Nasjonalmuseet kjenne sin besøkelsestid.
Veteranen Kalle Grude kombinerer soldatfigurer fra Taiwan, levende dyr og en egentegnet hytte med begreper og klassisk konseptkunst-estetikk.
Lorie Ballage minner osloborgere på hvor knusktørre vi er.
Av fire utstillinger som åpnet i Oslo forrige torsdag, smakte kunsten til Roderick Hietbrink best.
Syv eldre kvinners tegninger viser bredden i abstraksjonsbegrepet.
Vigelandmuseets sommerutstilling vekker interessen for interiøret som befinner seg bak lukkede dører over den.
Hvis ingen ser – eller forstår – et offentlig kunstverk, er det ikke lenger offentlig.
Det har tatt kunstinstitusjonene et halvt århundre å anerkjenne Vaginal Davis, men i disse dager eier amerikaneren Stockholm.
Ugo Rondinone har – med blandet hell – fargelagt et av Oslos monumentale forretningsanlegg.
I løpet av sommeren har Oslo fått flere nye offentlige kunstverk. Klassekampen har tatt en titt på fire av dem.
Gruvearbeidernes slit og strev hjemsøker Örjan Norings malerier av Røros.
Ignas Krunglevičius’ stramme videoverk minner oss på hvor lett det er å ødelegge noe – eller noen.
Etter 22. juli har få kunstverk tatt fatt på spørsmål som synliggjør friksjon og uenighet, mener kunsthistoriker Mathias Danbolt.