Kunst

Ingen enkel knute

Kuratorene for «Kunst·hånd·verk» argumenterer for sjangerens egenart. Men utstillingen er best når denne rammen utfordres.

EGENRÅDIG: Utstillingen argumenterer for at kunsthåndverket utgjør et distinkt felt. Her er Aslaug Magdalena Juliussens «Várddus – Vy – View, #3, #5» (2017–2023). Foto: Ina Wesenberg, NasjonalmuseetEGENRÅDIG: Utstillingen argumenterer for at kunsthåndverket utgjør et distinkt felt. Her er Aslaug Magdalena Juliussens «Várddus – Vy – View, #3, #5» (2017–2023). Foto: Ina Wesenberg, Nasjonalmuseet

Kunst·hånd­·verk

Nasjonal­museet, Oslo

Står til 1. februar 2026.

I et hjørne av Nasjonalmuseets lyshall kan man for tiden møte Sigrid Espeliens skulptur «Gulv» (2017). Den er et beskjedent rektangulært felt med 72 røde teglsteiner lagt på gulvet, som umiddelbart bringer tankene til den amerikanske minimalisten Carl Andres mursteinsskulpturer fra 1960-tallet. Til tross for formmessig likhet blir man raskt oppmerksom på sentrale forskjeller. Espeliens teglsteiner er ikke industrielt fremstilt, men laget av henne selv med leire fra Vardal ved Mjøsa. Hun har både gravd opp leiren, oppført en ovn og brent steinene.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Kunst

Kunst

Bravo – grafikkens år 2025

Et gammelt kunstnerkollektiv gjenoppstår med stor kraft.

Kunst

Lorck Schive Kunstpris

Det slår gnister der du minst aner det når fire ulike kunstnere møtes.

Kunst

Zifzafa

Lawrence Abu Hamdan overvelder med politiske lyder.