
Artikler

Europeisk motkultur? Sjekk denne fyren som ramser opp kinesiske retter på cockney-dialekt!

Få norske kunstnere kan måle seg med Dag Solstad

Nærer Klassekampens kulturredaksjon en «lengsel etter figurativ kunst»? Vår kulturredaktør svarer Morgenbladet.

Finansbobler
Se godt på dette bildet. Det viser hvordan finanskapitalen ødelegger kulturen, ifølge en ny bok.

Norges rause litteraturpolitikk hviler på at forlagene gir noe tilbake

Det hjelper ikke at datanerden Mark Zuckerberg plutselig trener jiu-jitsu og sprader omkring med chains

Er skjermkritikerne «populister»?

Mediemakt på færre hender
Det norske ordet «konsern» har samme opphav som engelske «concern» – begge stammer fra concernere, middelalderlatin for å «blande (noe) sammen». På engelsk er det også et verb: to concern betyr å angå, vedrøre, men også bekymre – nesten synonymt med to worry. Det er leit at denne bibetydningen ikke finnes på norsk, for økt konsernmakt burde nettopp bekymre, særlig når utviklingen finner sted i feltet for det frie ord. Medietilsynets årlige rapport om det norske mediemangfoldet gir oss en urovekkende oppdatering på stoda: Nesten 90 prosent av driftsinntektene i avismarkedet kommer nå fra aviser eid av seks mediekonsern. Aller størst er Amedia, Schibsted og Polaris, som til sammen kontrollerer 73,1 prosent av avisopplaget – en økning fra 66,4 prosent i 2018. At andelen ikke er enda høyere, skyldes at Medietilsynet i den samme perioden har begynt å samle tall fra flere aviser. Særlig sterk er eierkonsentrasjonen i lokal- og regionalmarkedet, der Amedia kontrollerer 45,8 prosent av det samlede opplaget.

Johan Harstad skriver kjedelig. Men kanskje er det kjedelig på den rette måten?

Om å slite forelskelsens trapper.

Mediene glemmer hva de lever av – igjen.

Breddekultur
Gi unga et horn før fotballen tar dem, sier man i korpskretser. Men fotball og musikk er ikke likestilte fritidsaktiviteter for barn og unge i dag. Selv om akademier og høyere treningsavgifter har gjort fotballen mer klassedelt, er det fortsatt riktig å kalle ballsporten en «breddeidrett». Kulturaktiviteter som dans, musikk og teater har ikke det samme folkelige preget. Som Klassekampen skrev i forrige uke, deltar bare én av ti norske barn på kulturskolen, og nesten alle har foreldre med høy utdannelse. Pris er åpenbart en faktor. I Oslo koster en kulturskoleplass omkring 4500 kroner i året.

Jakta på perfeksjon gjør oss til dårlige beslutningstakere.

Tre av fire amerikanske aviser unnlot å støtte en av presidentkandidatene.

Forfatter Maren Uthaug boikotter Weekendavisen.

Hans lille land
Det begynte med noen ekstra øyer og skogkruller strødd utover Romsdalskysten. I morgen fyller Edvard Hoem 75 år.

Er ikke dogmene «kvalitet» og «originalitet» for lengst avslørt som luftige trylleformularer?

Billigbokrevolusjonen skulle gi bøker til prisen av ei pakke sigaretter. Det har visst norske forlag glemt

Teater som luksusgode

Mann mot Mann
Den ene ble pasifist. Den andre ble krigshisser. Første verdenskrig førte til isfront mellom Heinrich og Thomas Mann.

Å slåss mot fremmedord er én ting, fremmedfrykt er noe annet. Eller?

Lev Rubinsjtejn, russisk forfatter og dissident, ligger i koma i Moskva.

Ved inngangen til et nytt år er det verdt å tenke gjennom håpets prinsipp igjen

Dødsengel i teatret
«De ønsker å drepe allting – ikke bare folk, men ideer også.»

En velduftende tysk influenser menger seg med ytre høyre. Hjelper det å kansellere ham?

Fatter og mutter var ikke så håpløse likevel.
