Bendik Wold

Kulturredaktør
Bendik Wold

Artikler

På tampen

Europeisk motkultur? Sjekk denne fyren som ramser opp kinesiske retter på cockney-dialekt!

Leder

Få norske kunstnere kan måle seg med Dag Solstad

På tampen

Nærer Klasse­kam­pens kultur­re­daksjon en «lengsel etter figurativ kunst»? Vår kultur­re­daktør svarer Morgen­bladet.

På tampen

Finans­bobler

Se godt på dette bildet. Det viser hvordan finans­kapitalen ødelegger kulturen, ifølge en ny bok.

Leder

Norges rause litte­ra­tur­po­litikk hviler på at forlagene gir noe tilbake

På tampen

Det hjelper ikke at datanerden Mark Zuckerberg plutselig trener jiu-jitsu og sprader omkring med chains

November

Er skjerm­kri­ti­kerne «popu­lis­ter»?

Leder

Mediemakt på færre hender

Det norske ordet «konsern» har samme opphav som engelske «concern» – begge stammer fra concernere, middelalderlatin for å «blande (noe) sammen». På engelsk er det også et verb: to concern betyr å angå, vedrøre, men også bekymre – nesten synonymt med to worry. Det er leit at denne bibetydningen ikke finnes på norsk, for økt konsernmakt burde nettopp bekymre, særlig når utviklingen finner sted i feltet for det frie ord. Medietilsynets årlige rapport om det norske mediemangfoldet gir oss en urovekkende oppdatering på stoda: Nesten 90 prosent av driftsinntektene i avismarkedet kommer nå fra aviser eid av seks mediekonsern. Aller størst er Amedia, Schibsted og Polaris, som til sammen kontrollerer 73,1 prosent av avisopplaget – en økning fra 66,4 prosent i 2018. At andelen ikke er enda høyere, skyldes at Medietilsynet i den samme perioden har begynt å samle tall fra flere aviser. Særlig sterk er eierkonsentrasjonen i lokal- og regionalmarkedet, der Amedia kontrollerer 45,8 prosent av det samlede opplaget.

August

Johan Harstad skriver kjedelig. Men kanskje er det kjedelig på den rette måten?

Julekalender luke 20

Om å slite forels­kelsens trapper.

På tampen

Mediene glemmer hva de lever av – igjen.

Leder

Bredde­kul­tur

Gi unga et horn før fotballen tar dem, sier man i korpskretser. Men fotball og musikk er ikke likestilte fritidsaktiviteter for barn og unge i dag. Selv om akademier og høyere trenings­avgifter har gjort fotballen mer klassedelt, er det fortsatt riktig å kalle ballsporten en «breddeidrett». Kulturaktiviteter som dans, musikk og teater har ikke det samme folkelige preget. Som Klassekampen skrev i forrige uke, deltar bare én av ti norske barn på kulturskolen, og nesten alle har foreldre med høy utdannelse. Pris er åpenbart en faktor. I Oslo koster en kulturskoleplass omkring 4500 kroner i året.

På tampen

Jakta på perfeksjon gjør oss til dårlige beslut­nings­ta­kere.

Medier

Tre av fire ameri­kanske aviser unnlot å støtte en av presi­dent­kan­di­da­tene.

Bøker

Forfatter Maren Uthaug boikotter Week­end­avisen.

Kommentar

Hans lille land

Det begynte med noen ekstra øyer og skogkruller strødd utover Romsdalskysten. I morgen fyller Edvard Hoem 75 år.

På tampen

Er ikke dogmene «kvalitet» og «origi­na­litet» for lengst avslørt som luftige trylle­for­mu­larer?

På tampen

Billig­bo­kre­vo­lu­sjonen skulle gi bøker til prisen av ei pakke sigaretter. Det har visst norske forlag glemt

Leder

Teater som luksusgode

Historie

Mann mot Mann

Den ene ble pasifist. Den andre ble krigshisser. Første verdenskrig førte til isfront mellom Heinrich og Thomas Mann.

På tampen

Å slåss mot fremmedord er én ting, frem­med­frykt er noe annet. Eller?

Kommentar

Lev Ru­binsjtejn, russisk forfatter og dissident, ligger i koma i Moskva.

Leder

Ved inngangen til et nytt år er det verdt å tenke gjennom håpets prinsipp igjen

Året som gikk

Dødsengel i teatret

«De ønsker å drepe allting – ikke bare folk, men ideer også.»

På tampen

En velduf­tende tysk influenser menger seg med ytre høyre. Hjelper det å kansellere ham?

Julekalender

Fatter og mutter var ikke så håpløse likevel.

Ideer

Goethe og Napoleon: en bromance som kunne endret verdens­his­to­rien