Fylkesordfører Thomas Breen (Ap) i Innlandet går inn for nedleggelse av en rekke videregående skoler i fylket, uten at de samfunnsmessige konsekvensene er utredet. Det skjer til tross for at Ap har gått til valg på en desentralisert skolestruktur. Breen begrunner stengningen av skolene – mange av dem med landbruksfaglige og yrkesrettede linjer – med en forventet nedgang i elevtallet. Tallgrunnlaget er omstridt, men i møte med varierende søkertall, er en løpende tilpasning en mer fornuftig og framtidsrettet strategi – hvis målet er spredt bosetting og livskraftige lokalsamfunn.
Et spesielt grovt eksempel på sviktende dømmekraft er forslaget om å legge ned skolestedet i Lom, kommunen som er kjent både for Galdhøpiggen, Bakeriet og en stavkirke fra 1100-tallet. Bygda er startpunktet for Sognefjellsvegen over til Luster i Sogn og tiltrekker seg mange turister. Skolen har i underkant av 100 elever fordelt på bygg- og anleggsfag og studiespesialisering. Hvis den blir nedlagt, må elevene pendle til Otta, som betyr tre til fire timers reisetid hver dag (!). Ordførerne i Søndre Land og Nordre Land, Anne Hagenborg (Ap) og Ola Tore Dokken (Sp), skriver i et innlegg i Klassekampen i dag at en analyse fra Menon Economics viser at nedleggelse av den lokale skolen kan få alvorlige samfunnsmessige konsekvenser. Lokale bedrifter kan bli tvunget til legge ned, flere hundre kan miste jobben og flere havne på trygd.
For regjeringen er det en prioritert oppgave å opprettholde bosetting og arbeidsplasser i hele Norge. Å nedlegge videregående skoler kan være ødeleggende for lokalsamfunn og sende dem inn i en dødsspiral. «Dersom ei nedlegging av den vidaregåande skulen i Lom på sikt skulle føre til at Lom og bygdene rundt blir utarma og kneler, kven skal da vere vertsskap for turistar frå inn- og utland? Kven skal på ein kompetent måte restaurere og halde ved like alle dei verneverdige og freda bygningane i Gudbrandsdalen, og kven skal halde kulturlandskapa og folkemusikkarven i hevd?» spør Øystein Skarset i GD. I et langsiktig bærekraftsperspektiv er det liten tvil om at en desentralisert skolestruktur er det mest framtidsrettede.