Frida Fliflet
Journalist, kritikar og redaksjonssekretær i musikkredaksjonen. Dekker mest pop og popkultur. Skriv også nyheitskommentarar.

Artikler

Sidan 2000 har 193 norske kvinner blitt ofre for partnardrap. Dei må ikkje drukna i statistikken.

Eit utopisk 8. mars-ønske.

Då Trump nyleg skrota rettane til amerikanske transpersonar, tenkte eg på dei eg møtte i romjula.

En beretning fra trumpismens gylne hjerte
Vi havna på … ... Trump Tower på Manhattan på valgkvelden.

Fjorden baby! vet de har brent noen broer. Men nå er musikken i forsetet, insisterer de – ikke rusen eller festen.

Sofia Kourtesis’ låter er fylt av familietråder, sorg og intens glede. Men helst vil hun snakke om politikk – og å plante godhet.

Diddys fall får neppe metoo-ballen til å rulle i musikkbransjen.

Tid for lek
Etter tretten år er Casiokids tilbake – hakket voksnere, men like lekelystne. Og litt melankolske.

Gabrielle synes det går helt fint å være representant for single, forelskede og desperate jenter.

Ein må stoppa og spola tilbake: Sa ho faktisk det der?

Du har antakeleg godt av å reisa. Berre gjer det på rett måte.

Sjangerslukeren
Veslemøy Narvesen gaper over de fleste sjangre. Snart går trommisen i gang med ... orkesterarrangering.

Vi må ikke være redde for å la musikken bare være musikk, mener Tuva Færden.

Plateaktuelle Anne Lise Frøkedal vil bygga ned avstanden mellom artist og publikum.

For Kristin Asbjørnsen kan tilhørighet finnes i øyeblikk, ikke steder.

Nattas dronning
Arooj Aftab vil fanga nattas mange stemningar.

Anmeldelse

Iver Kleive er en kirkemusikkens forkjemper. Men Den norske kirke bryr seg ikke om kulturarven sin, mener han.

Fenomenet Olivia Rodrigo skapte katarsis, dårlig lyd til tross.

Pirker i strukturene
Musikkbransjen må våge å løfte fram artister som bruker stemmen sin politisk, mener Marthe Valle.

Det er ikke mye radikalt med Dua Lipas «Radical Optimism».

Svartmetallens gudfedre fyller førti år, og er ferdige med kirkebrenning. Nå betaler de til og med skatt.

Bare en artist

Hvem er Vømmøl nå?
Vømmøl Spellmannslag var et av venstresidas ‘egne’ band. Men i 2024 sitter politikken langt inne.

Melankoli, eufori og kitsch: Det legendariske svenske popbandet lever i beste velgående.

Etter 22 års albumpause, er Anneli Drecker mest nervøs for om Bel Canto klarer å trenge gjennom støyen.
