Frida Fliflet

Artikler

Vossajazz 2025, både med og utan folkemusikk.

Sidan 2000 har 193 norske kvinner blitt ofre for partnardrap. Dei må ikkje drukna i statistikken.

Eit utopisk 8. mars-ønske.

Rive ned huset
Då Trump nyleg skrota rettane til amerikanske transpersonar, tenkte eg på dei eg møtte i romjula.

Klassekampen havna på valgvake og Palestina-demonstrasjon ved Trump Tower.

Fjorden baby! vet de har brent noen broer. Men nå er musikken i forsetet, insisterer de – ikke rusen eller festen.

Sofia Kourtesis’ låter er fylt av familietråder, sorg og intens glede. Men helst vil hun snakke om politikk – og å plante godhet.

Slem gut, mektig mann
Arrestasjonen av musikkmogulen Diddy har gitt håp om eit forseinka metoo-oppgjer i bransjen. Men er det eigentleg sannsynleg?

Casiokids er tilbake igjen etter 13 år – hakket mer voksne, men like lekne.

Gabrielle synes det går helt fint å være representant for single, forelskede og desperate jenter.

Ein må stoppa og spola tilbake: Sa ho faktisk det der?

Reisefeber, under tvil
Du har antakeleg godt av å reisa. Berre gjer det på rett måte.

Veslemøy Narvesen gaper over de fleste sjangre. Snart går trommisen i gang med ... orkesterarrangering.

Vi må ikke være redde for å la musikken bare være musikk, mener Tuva Færden.

Plateaktuelle Anne Lise Frøkedal vil bygga ned avstanden mellom artist og publikum.

Alle veier fører hjem
For Kristin Asbjørnsen kan tilhørighet finnes i øyeblikk, ikke steder.

Arooj Aftab vil fanga nattas mange stemningar.

Anmeldelse

Iver Kleive er en kirkemusikkens forkjemper. Men Den norske kirke bryr seg ikke om kulturarven sin, mener han.

Innsiden ut
Fenomenet Olivia Rodrigo skapte katarsis, dårlig lyd til tross.

Musikkbransjen må våge å løfte fram artister som bruker stemmen sin politisk, mener Marthe Valle.

Det er ikke mye radikalt med Dua Lipas «Radical Optimism».

Svartmetallens gudfedre fyller førti år, og er ferdige med kirkebrenning. Nå betaler de til og med skatt.

Bare en artist
På et skjermbilde tatt fra NRK Dagsrevyen 22. april, sitter 22-åringene Marcus og Martinus Gunnarsen i hver sin stol. Ingvild Bryn spør hva de mener om at Israel skal delta, og de svarer: «Vi er bare artister i Eurovision». Slik starter et mye delt innlegg fra musiker Selma French Bolstad, postet på Instagram og Facebook. Under skjermbildet ramser hun opp eksempler på unnskyldninger: «Jeg er bare en artist i en musikkonkurranse. Jeg er bare en professor i et universitet med sponsoravtale. Jeg er bare en forbruker av dagligvarer» – og så videre.

Vømmøl Spellmannslag var et av venstresidas ‘egne’ band. Men i 2024 sitter politikken langt inne.

Melankoli, eufori og kitsch: Det legendariske svenske popbandet lever i beste velgående.
