Midt i musikkenIntervju

Ei trekning mot indie

Mindre indieselskap, som er tettare på artisten, vil bli vanlegare framover. Det trur Mathilde Orlien i Lun Music.

LUN LEIAR: Mathilde Orlien er indie-manager. Foto: Sara Westgaard KarlsenLUN LEIAR: Mathilde Orlien er indie-manager. Foto: Sara Westgaard Karlsen

For to år sidan starta du musikkselskapet og managementet Lun music. De har for eksempel Michelle Ullestad, Angelo Reira og Katarina Barruk i stallen. Å starte opp sjølv i denne bransjen krev sitt! Korfor tok du det valet?

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Musikkmagasinet

Nyhet

Tenkepause

Har hiphopen mistet sin posisjon som pop­kulturens hitkvernende tyngdepunkt?

Kommentar

Farvel musikk?

Dette er min siste spalte her i Musikkmagasinet. De siste elleve årene har jeg én gang i måneden skrevet om musikk, bransje, festivaler og de siste årene: oljas klamme grep om norsk kulturliv. Skriveoppdraget begynte samtidig med at jeg flyttet fra Oslo, og jobben som miljøsjef for Øyafestivalen, til Vang i Valdres for å bli sjef for Vinjerock. Jeg leser gjennom noen av de gamle spaltene og ser at alt og ingenting har endret seg. I november 2014 skrev jeg rystet om oljeminister Tord Lien snøvlete sceneopptreden på middagen til klimaarrangementet Zerokonferansen. «I utlandet hyller de meg mens her hjemme får jeg bare kjeft». I november 2015 sparket jeg inn åpne dører og skrev at Karpe er Norges viktigste band. Og sånn fortsatte det, måned etter måned, om musikk, fjell og miljø.

Intervju

Tukas verden

I tretti år har Onkel Tuka forandret seg, med punklåter, geriljagospel, Woody Guthrie og en egen sorts barneblues.