Midt i musikkenIntervju

Om igjen, om igjen

Skal livet aldri bli lettere etter hvert? Det spør Iris Caltwait seg om på sitt nye album.

PÅ LEIT: Vilde Kolltveit fra Arna lager utforskende, egenrådig indiepop. Foto: Sara Westgaard KarlsenPÅ LEIT: Vilde Kolltveit fra Arna lager utforskende, egenrådig indiepop. Foto: Sara Westgaard Karlsen

Halloen, Vilde Iris Hartveit Kolltveit, også kjent som Iris Caltwait! Du kommer rett fra London?

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Musikkmagasinet

Album

Nyanser av grønt

Víkingur Ólafssons flerstemmige klangforståelse løfter Bach.

Essay

Sårbar­hetens valuta

Modig og åpenhjertig, eller reint salgstriks? Virkeligheten er blitt det førende elementet i popmusikken.

Kommentar

KI-demonen

Utfordringene og mulighetene med generativ KI er mange. Med verktøy som Suno, Udio og Stable Audio kan hvem som helst generere rimelig komplette låter med en kort, skriftlig instruksjon. Og det skapes stadig nye verktøy. I mange tilfeller har nå KI-genererte musikkspor blitt såpass «autentiske» at de låter troverdig selv for godt trente ører. De mest åpenbart kunstige kjennetegnene, som overpresis timing og dynamikk eller unaturlig vokal-frasering, er blitt færre. Likevel låter det klinisk sterilt og dødt, selv når produksjonen ellers kan være imponerende – som med den KI-genererte «artisten» Xania Monet. Skaperen, produsenten og den kreative motoren bak Xania Monet er Telisha «Nikki» Jones, som skriver alle tekstene basert på egne livserfaringer og ser Monet som en forlengelse av seg selv.