Nyhet

Tenkepause

Har hiphopen mistet sin posisjon som pop­kulturens hitkvernende tyngdepunkt?

TENKSOM TYPE: Kendrick Lamar er kanskje unntaket som bekrefter regelen: Han pusher både rappen videre som kunstform, og er en stødig hitmaker. Her på fjorårets Super Bowl-opptreden. Foto: Bob Kupbens/Icon Sportswire via Getty ImagesTENKSOM TYPE: Kendrick Lamar er kanskje unntaket som bekrefter regelen: Han pusher både rappen videre som kunstform, og er en stødig hitmaker. Her på fjorårets Super Bowl-opptreden. Foto: Bob Kupbens/Icon Sportswire via Getty Images

Personlig synes jeg rap er litt uinteressant om dagen. Jeg hører ikke så mye på amerikanske rappere: enten slipper de lite eller så skuffer de. Det har ikke skjedd noe nytt de siste fire-fem årene, sier Øyvind Holen.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Musikkmagasinet

Intervju

Ei trekning mot indie

Mindre indieselskap, som er tettare på artisten, vil bli vanlegare framover. Det trur Mathilde Orlien i Lun Music.

Kommentar

Farvel musikk?

Dette er min siste spalte her i Musikkmagasinet. De siste elleve årene har jeg én gang i måneden skrevet om musikk, bransje, festivaler og de siste årene: oljas klamme grep om norsk kulturliv. Skriveoppdraget begynte samtidig med at jeg flyttet fra Oslo, og jobben som miljøsjef for Øyafestivalen, til Vang i Valdres for å bli sjef for Vinjerock. Jeg leser gjennom noen av de gamle spaltene og ser at alt og ingenting har endret seg. I november 2014 skrev jeg rystet om oljeminister Tord Lien snøvlete sceneopptreden på middagen til klimaarrangementet Zerokonferansen. «I utlandet hyller de meg mens her hjemme får jeg bare kjeft». I november 2015 sparket jeg inn åpne dører og skrev at Karpe er Norges viktigste band. Og sånn fortsatte det, måned etter måned, om musikk, fjell og miljø.

Intervju

Tukas verden

I tretti år har Onkel Tuka forandret seg, med punklåter, geriljagospel, Woody Guthrie og en egen sorts barneblues.