Kraft og motstand: Katie Kitamuras roman åpner avgrunner ved å skildre en ung kvinne i arbeid som tolk ved en domstol i Haag.

Menns blikk

TIDENS GANG: Judith Leysters «Mann som tilbyr en ung kvinne penger», 1631. FOTO: WIKICOMMONS

Flere litterære og politiske grunner kunne vært nevnt for at man bør lese den nye romanen til den amerikanske forfatteren og kritikeren Katie Kitamura (f. 1979). Hun debuterte med «The Longshot» i 2009. På norsk finnes de to følgende romanene, «Inn i skogene» (2013) og «En separasjon» (2017, begge på Pelikanen). Jeg blir stående ved et kunstverk i «Fortrolighet». Midt i den velskrevne, tenksomme teksten betrakter en navnløs jeg-forteller et verk laget av den nederlandske maleren Judith Leyster i 1631, «Mann som tilbyr en ung kvinne penger». Hvorfor gjør den eldre mannen det? Og hvordan reagerer den unge kvinnen? Romanens vei inn og ut av bildet er tilsynelatende enkel: Fortelleren kommer til Haag i Nederland for å arbeide som tolk i et rettsapparat som har likheter med Den internasjonale straffedomstolen i Haag. En av tolkens få venner er Jana, kurator ved Mauritshuis, galleriet der maleriet befinner seg. I slike relasjoner finnes nøkkelen til romanens tittel:

Bokmagasinet