Bjørn Ivar Fyksen

Redaksjonssekretær
Bjørn Ivar Fyksen

Artikler

Kommentar

Dag Solstads utret­te­lige motstand mot samtids­kul­turen føltes umistelig.

Roman

Selv ikke Édouard Louis’ overdra­ma­ti­sering kan skjule at hans nye bok er tynne greier.

Kringsjå

«Det ville være løgn å si at jeg benket meg foran Jon Almaas sitt nye tv-program med et åpent sinn»

Kommentar

Uvitenhet er styrke

Forlagenes krise er sivilisasjonens krise; det må sies så sterkt.

Kommentar

Hva skal vi med litte­ra­turen om det ikke står et menneske bak?

Kulturkritikk

Når den kloke voksne ikke lenger er samfunnets ideal, ender vi med en verden der Donald Trump er konge.

Roman

Jo Nesbøs nye roman foregår i USA, men er ikke hans mest ameri­kanske, ei heller hans beste.

Roman

Alle de vakre hestene

Ondskapen finnes, og til støv skal vi bli. Tore Kvævens krigsroman er dyster og storslått.

Julekalender

Lyden av ungdom­me­lige drømmer.

Kommentar

Tenk, en gang lot man seg mot­stands­løst underholde av litteratur!

Kommentar

Anklager om rasefor­dommer bør ikke sitte løst.

Ukas bok

Refor­misten

Audun Lysbakken mener at den nyliberale æraen er over, men slipper ikke jubelen løs av den grunn.

Anmeldelse

Clair Wills’ fortelling om ugifte mødre i Irland er rystende fordi den tilhører moderne historie.

Anmeldelse

Werna Gerhardsen får i liten grad tre ut av sin manns skygge i Sigrun Slapgards litt tanke­spred­te biografi.

Kommentar

Kan all ros og heder forvandles til reklame uten å miste sin stråle­glans?

Anmeldelse

En adelsmann av folket

I Zadie Smiths nye roman blir en velfødd bløffmaker arbeiderklassens helt.

Kommentar

At ungdommen ikke får nok av Kafka, er antagelig for godt til å være sant.

Vi havna på ...

… Hennes Kongelige Høyhet kronprin­sessens litte­ra­turtog.

Ukas bok

Den fiktive Arnold Busks egen fortelling mangler den flammende energien fra Vigdis Hjorth-romanen han springer ut fra.

Kringsjå

Korpsånd

Uten korpsbevegelsen ville vi hatt et fattig musikkliv. Hipp hurra for skolekorpsene!

Kommentar

Kan du tisse når du vil? Det er et spørsmål som for sjelden stilles i litte­ra­tur­livets bran­sjede­batt.

Essay

Bak fasadene i ameri­kanske småbyer bobler det av ondskap og blodtørst. I 50 år har Stephen King satt skrekk i sine lesere.

Forstads-amerika

Bak velstelte hekker i «Suburbia» rakner den ameri­kanske drømmen.

Stipendstriden

Litte­ra­turen er det viktige, ikke forfat­terne

Forfatter Eirik Ingebrigtsen synes i et debattinnlegg 2. april at jeg i siste nummer av Bokmagasinet var infam i min kommentar til debatten om litterær kvalitet og forvaltning av stipendmidler. Jeg regner med at han sikter til vurderingen av de tekstlige kvalitetene på blant annet hans første debattinnlegg, og ja, jeg er litt slem, men kvalitet kan ikke være en tom besvergelse. Den litterære kvalitetens riddere må holdes ansvarlige: De bør vise at de kan skrive. Jeg ser ikke «skrivekunstforsøket» i hans opprinnelige innlegg, skriver Ingebrigtsen. Jo da, jeg ser forsøket, men jeg anerkjenner det ikke. Én ting er at den vasete bildebruken som skrivekunst betraktet er ubehjelpelig, en annen at den ikke har noe i et debattinnlegg å gjøre, der målet er å overbevise.

Kommentar

Skal forfattere vurderes av kolleger som ikke kan skrive eller oppføre seg?