– Tvang og press rundt lærernes teknologibruk er uetisk og til skade for utviklingen, sier Eevi Beck.
Hun er professor i IKT og læring og har selv forsket fram metoder for teknologiinnføring i Osloskolen. Beck reagerer sterkt på gårsdagens sak i Klassekampen.
Annonse
Lærer Pål Finstad fikk advarsel fra rektor fordi han droppet Ipaden en periode. Bakgrunnen var at han oppdaget at flertallet av elevene sleit med lesing og skriving.
Begrunnelsen for rektors marsjordre var blant annet at Trosterud skole i Oslo er en av ti skoler som deltar i prosjektet «Stødig». Utdanningsetaten og forskere ved Lesesenteret i Stavanger skal ved de ti skolene teste ut anbefalinger knyttet til bruk av læringsteknologi. Ifølge rektors refs til læreren skal de «teste ut ulike hypoteser knyttet til bruk av digitale læremidler».
Det får Beck til å steile.
– Det harmonerer verken med forskning på teknologiinnføring i skolen, barnas krav på tilpasset undervisning eller grunnleggende forskningsetikk, sier hun.
– Skjer med flere lærere
Beck mener det er viktig at historien kommer fram.
– Læreren har vurdert elevene og tatt et begrunnet, bevisst valg. Å prøve ut blyant og papir, uten Ipaden, en periode og følge med på hvordan det påvirket problemet som hadde oppstått, er et godt bidrag til forskningen, sier hun.
– Den skjønnsmessige vurderingen hans er et godt eksempel på hvordan en dyktig pedagog jobber. Det er en del av lærerens plikt å gjøre en slik vurdering og å tilpasse undervisningen, sier hun.
Beck tviler på at historien fra Trosterud er unik.
– Jeg har møtt flere lærere i Oslo-området som er bekymra for represalier fra skolens ledelse hvis de tar reflekterte, selvstendige valg om ikke alltid å bruke teknologi, sier hun.
Derfor sier mange av lærerne ikke ifra om hva de tenker, mener Beck.
– Press fra ledelse er den sørgeligste siden av teknologibruken i skolen fordi det avskjærer lærernes kreativitet, glede og yrkesstolthet rundt teknologibruk. Hvordan skal de da bli gode teknologilærere for elevene? spør hun.
Annonse
Rystet
Prosjektledelsen i Stødig har sagt at de ikke vil påvirke hvordan læreren jobber eller hvilke verktøy som brukes. Beck reagerer sterkt på at rektor likevel mener prosjektet skal være med å definere hva som skjer i timene.
– Jeg er rystet over at rektorer fortsatt holder på med slikt og attpåtil skyver et forskningsprosjekt foran seg. Er det forskning, har hver enkelt deltaker rett til å trekke seg uten å oppgi grunn og uten negative konsekvenser.
«Slik forskning er fullstendig ukritisk.»
— Professor Kjell Lars Berge, Universitetet i Oslo
– Læreren har en moralsk og pedagogisk plikt til å følge med på konsekvensene av endringer i undervisningen både med mer og mindre intensiv teknologibruk. Dette viser en profesjonalitet som skoleledelser må støtte opp under, sier Beck.
Kun kvalitetssikring
Kjell Lars Berge er professor ved lingvistiske og nordiske studier ved Universitetet i Oslo. Han har deltatt i flere omfattende prosjekter der skriveundervisningen har vært undersøkt.
Berge sier han er sjokkert over rektorens ytringer og handlemåte overfor læreren.
Annonse
– Hun viser manglende forståelse for hvordan det skal forskes på elevers læring. Hele saken er sjokkerende, sier han.
Berge reagerer sterkt på at et forskningsprosjekt brukes som argument for Ipad-tvang.
– Forskningssentre lever av oppdrag. I Oslo har noen bestemt at barn skal bruke Ipad som skriveverktøy. Forskningen skal utelukkende avdekke gode måter Ipad kan brukes på, ikke stille spørsmål ved om Ipad er et egnet skriverktøy. Slik forskning er fullstendig ukritisk. Barn og lærere får ikke anledning til å trekke seg. De blir behandlet som forskningsrotter, sier han.
– Man begynner med en politisk beslutning om å bruke Ipad, for så å bestille forskning som skal legitimere valget. Slik brytes krav til god forskningsetikk, sier han.
Berge sier at forskningen viser at det ikke finnes dokumentert læringseffekt av å bruke digitale verktøy i skriveundervisningen.
– Det er måten læreren møter elevene og deres tekster på som er det avgjørende. Her har vi en lærer som ser elevene og som får reprimande fordi de er med i et forskningsprosjekt. Det er læreren, og ikke rektor, som handler i samsvar med skolens og forskningens etiske normer, sier han.
Rektor Lene Rønning-Arnesen på Trosterud skole skriver i en e-post at hun ikke vil gå inn i en den konkrete saken i mediene, ettersom hun er arbeidsgiver.
«Lærerne våre har metodefrihet innenfor rammene til lærerplanen», skriver hun.
Førsteamanuensis Johanne Ur Sæbø ved Nasjonalt lesesenter understreker at Stødig er et utviklingsprosjekt, ikke et forskningsprosjekt. De står kun for følgeforskningen.
– Jeg er enig med Berge i det han sier om forskningsetikk. Vår rolle er å kvalitetssikre anbefalingene som utvikles i prosjektet. Det innebærer også å si noe om når og hvordan læringsteknologi bør brukes, sier hun.