I kveld annonseres resultatene fra skolevalget, hvor elever i videregående får si hvem de ville stemt på. De tallene er ennå ikke klare. Hvem som vant valget på det sosiale mediet Tiktok er avgjort for lengst.
– Jeg stemte Frp, det var de som hadde mest info på Tiktok, sier Sondre Berntsen (16).
Annonse
Gutta fra de yrkesfaglige linjene for biloppretting, kjøretøy og teknologi og industrifag på Byåsen videregående i Trondheim lar seg lokke av en gratis lunsj for å snakke med Klassekampen. De har mekkedag på verkstedet og oppgir storefri for å gi sine synspunkter på hva som er de viktigste sakene i valget, og hvem man bør stemme på.
Ser på Tiktok
Som mange unge, er de fleste av dem mye på Tiktok.
Berntsen satte egen rekord for noen uker siden og klokket inn tolv timer på Tiktok en søndag. Han vil gjerne fjerne kravene til lydreduksjon på motorsykler og valgte det partiet som bød seg fram.
Ellers nevnes billigere bensin, bedre veier, skattekutt, gratis skolemat og bedre kollektivtilbud som saker som opptar dem. Av de fem, støtter fire Fremskrittspartiet (Frp) og én Industri- og næringspartiet (INP).
Det er høyresida som dukker opp oftest når gutta er på Tiktok. Algoritmene forsterker det man klikker på, så de har ikke mye politikk i feeden, men av det de har, er det meste blått. Riktignok har de sett både V, Sp, Ap, MDG og Rødt blant kortvideoene. Erna har danset, men ellers har de ikke merket seg ved noen av partienes enkeltvideoer.
Tallenes tale bekrefter elevenes inntrykk. En gjennomgang gjort av NTB nylig viser at høyresida dominerer mediet fullstendig.
Høyresida herjer
Høyresidas ungdomsledere, med FPU-leder Simen Velle i tet, fulgt av Unge Høyres Ola Svenneby får hundretusenvis av klikk på sine videoer.
Venstresida er knapt synlig i sammenlikning. En gjennomgang av de mest populære videoene under emnet «politikk» på Tiktok viser det samme. Blant toppvideoene som tar politiske standpunkt finner man videoer som latterliggjør MDG, Sylvi Listhaug som setter en opphisset klimaaktivist på plass, rop om skatteletter og dansende unge høyredamer som drikker øl mens de skryter av å være «anti-woke og anti-broke». Norgesdemokratene, og ekstremistpartiet Alliansen gjør det også skarpt.
Livsfarlig
– Det er livsfarlig for venstresida, sier Magnus Marsdal, ansvarlig redaktør i Manifest Media, om utviklingen.
Annonse
Manifest media jobber aktivt for å nå de aldersgruppene som venstresida ikke når gjennom tradisjonelle mediekanaler. Marsdal peker på to grunner han mener gjør at høyresida dominerer Tiktok.
- Formatet, med korte videosnutter, er tilpasset det selvpromoterende individet. Det passer høyresida, men er mindre egnet for venstresida som har vært opptatt av å fremme den kollektive bevegelsen, heller enn enkeltpersoner.
- En selvforsterkende effekt. Når høyresida dominerer blir de fleste unge på Tiktok presentert for venstresida gjennom høyresidas karikaturer av den.
– Det er en medierevolusjon, og venstresida henger ikke med. Venstresida må forstå alvoret i situasjonen, og satse på å bygge profilene som kan nå fram til ungdom på plattformene de bruker, sier Marsdal.
– Er det så farlig. De fleste velgerne er ikke på Tiktok?
«Jeg stemte Frp, det var de som hadde mest info på Tiktok.»
— Sondre Berntsen, yrkesfagelev Byåsen VGS, Trondheim
Annonse
– Venstresida kan miste en hel generasjon unge. De sosiale mediene unge bruker er en utrolig viktig del av hverdagen deres. Det er lufta de puster. Nå får de presentert en karikatur av venstresidas holdninger i en helt formativ fase av livet. Det er utenkelig at det ikke har sterk påvirkning, sier Marsdal.
AUF bekymret
Gaute Skjervø, generalsekretær i AUF, bekrefter at høyresida lykkes godt på Tiktok.
– Det er et påfallende stort skille mellom Tiktok og andre sosiale medier i hvordan venstresida lykkes. Det virker ganske tydelig at noe i algoritmen gjør at høyresidas budskap belønnes sterkt, sier Skjervø.
Han understreker at det ikke er et særnorsk fenomen, men noe man ser i en rekke land, og i USA.
– Noe av det er nok at formatet belønner korte og enkle svar på komplekse problemer. Så må vi også innrømme at FPU og Unge Høyre har jobbet bra med det over tid og at de har vært raskere på ballen enn venstresida, sier Skjervø.
Han er bekymret for at Tiktok promoterer holdninger som ligger langt til høyre for det konkurrentene på høyresida representerer.
– Forskning viser også at Tiktok i større grad enn andre sosiale medier belønner ekstreme holdninger, og raskt kan skyve veldig unge brukere i retning ekstreme budskap som antifeminisme à la Andrew Tate, eller rein høyreekstremisme, sier Skjervø.
– Hva bør venstresida gjøre?
– På lang sikt må vi ta bedre kontroll over den digitale infrastrukturen og sikre politisk styring over teknologiutviklingen. Det er alvorlig at et kinesisk selskaps algoritme kan øve så stor innflytelse på unge, uten mer åpenhet enn det Tiktok viser. På kort sikt må vi akseptere at det er sånn algoritmen er. Vi må satse på kortere klipp, tenke nytt om egen kommunikasjon og mer på det å bygge profiler, sier Skjervø.