Mener kirken alvor når den vil unnskylde smerten de har påført skeive?

Skeiv botsøvelse

EN KIRKE FOR ALLE: Kirken anerkjenner smerten kristendommen har påført skeive, men det framstår som hult når de ikke setter handling bak ordene, mener Gyrid Gunnes. Her en demonstrasjon mot konverteringsterapi i 2019. FOTO: STIAN LYSBERG SOLUM Stian Lysberg Solum

21. februar uttalte et samlet bispekollegium for Den norske kirke at biskopene anerkjenner den smerte kirkens syn på skeiv kjærlighet har påført mennesker. Det som mangler i denne måten å bedrive kirkelig toppledelse på, er en prosess hvor skeives stemmer selv får komme til ordet i forkant. En slik prosess ville krevd et metodisk gjennomtenkt arbeid for å fremskaffe et reelt kunnskapsgrunnlag for hva som har stått og står på spill i skeives relasjon til kirken. Det kunne ha innebåret å stille spørsmål som: Hvordan har det opplevdes, med skeive menneskers egne ord, at deres egen seksualitet i tiår etter tiår har blir omtalt som en «sak» av en utelukkende heterofil ledelse, i en organisasjon som har forstått seg selv som en forsvarer for utsatte? Finnes det et språk for hva det menneskelig sett har kostet for eldre skeive prester å ha blitt tvunget til å velge bort å leve sammen med et annet menneske, «i bytte» mot å kunne arbeide som prest?

I god tro