I god tro

En felles historie?

Debatten om historiefagets rolle i skolen handler om mer enn hva som skal inn på pensum.

IKKE 2+2: Kari Nessa Nordtun vil ha en felles historie inn i skolens læreplaner, men først må hun (og vi) vite hva vi vil med historien, skriver Eivor Oftestad. Foto: Anniken C. MohrIKKE 2+2: Kari Nessa Nordtun vil ha en felles historie inn i skolens læreplaner, men først må hun (og vi) vite hva vi vil med historien, skriver Eivor Oftestad. Foto: Anniken C. Mohr

Lille julaften lanserte kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun det mange ventet på: tydeligere innhold i skolens læreplaner. Hun vil ha felles historie og kulturuttrykk som alle skal kjenne til, inn på pensum. Det er bare å ønske debatten velkommen, og aller helst både utvide og fordype den. For debatten bør handle om langt mer enn hvilke bøker som skal inn i kanon og om hvilke historiske hendelser som skal inn på lista.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

I god tro

Vestens støtte til Israels atferd i Gaza kan ikke forklares med annet enn en dypt forankret rasisme.

Når religion brukes til å forme skole­po­litikk og offentlig verdi­de­batt, burde varsel­lam­pene begynne å blinke.

Kan tripp­rap­porter utvide vår forståelse av tiden, virke­lig­heten og det å eksistere som menneske?