Dugnad: Bjarte Breiteig klarer å fastholde romanen som form når han tar for seg Tøyen.

En høy pris

BYDELENS LIV: Bjarte Breiteig skriver om å tilhøre majoritetsbefolkningen, men være minoritet i eget nabolag. FOTO: BAARD HENRIKSEN Baard Henriksen

To innflyttere fra Vennesla og Kristiansand, Mona og Jostein, flytter inn på Tøyen sammen med sønnen Kalle. Det skyldes nød snarere enn et ønske om noe brudd; det er der de har råd til å bo. Men flyttingen er også et frigjørende brudd: De oppdager en helt ny del av byen, i en fase av livet der det ikke blir helt som de hadde tenkt seg. Jostein har avbrutt studiene, og økonomien deres blir trangere enn akademiker-vennene de sammenlikner seg med. På den annen side innser de raskt at de får noe vennene på vestkanten ikke kan få for penger: Tøyen åpner seg for dem, og de opplever det først som å se inn i et annet land. Dette gjør at de føler seg privilegerte, ja til og med bedre enn vennene sine, som nokså raskt opphører å være venner. De forteller også seg selv at det er bra for Kalle å lære hva slags klassesamfunn han egentlig vokser opp i, selv om tvilen raskt begynner å gnage, særlig på Mona: Vokser han opp i en verden han aldri helt kommer til å føle seg hjemme i?

Bokmagasinet