For femti år siden lanserte en kunstnergruppe silketrykkene som skulle bli et klenodium i Norges radikale historie: Gras’ grafikkmappe.

Fargefelt og Che Guevara

TIDENS ELV: Gras-gruppen holdt til i Christian Kroghs gate i Oslo. Her poserer Olav Orud, Victor Lind, Per Kleiva, Egil Storeide, Marit Wiklund, Bosse Lange, Eva Lange, Siri Aurdal og Asle Raaen i 1972. FOTO: IVAR AASERUD, AKTUELL/NTB Ivar Aaserud

Per Kleiva lot det røde flagget vaie. Med grønne trær og blå himmel bak symbolet og et slags gitter i svart foran innvarslet kunstnerens bidrag til Oslo-kollektivet Gras’ mappe den lysere fremtiden som var i emning: «Frigjering». Kleiva var en av flere som til gruppens fellesprosjekt høsten 1971 hadde valgt et eksplisitt politisk tema. Det amerikanske flagget, skikkelsen på korset og de lange beina i Morten Krohgs popkunstinspirerte collagemotiv, med tittelen «Do You Know How to Reach the Influential California Market?», talte sitt tydelige språk. Det samme gjorde Egil Storeides «Vi blir flere», et demonstrasjonstog med en rød fane foran, og Anders Kjærs gjengivelse av den avdøde revolusjonshelten Che Guevaras sagnomsuste ansikt, titulert «Requiem».

Kultur