I Kina planlegges et sosialt poengsystem for å disiplinere borgernes oppførsel. Har bruken av sosiale medier en lignende effekt?

Vår tids panoptikon

FACEBOOK SER DEG: Formålet med den massive datainnsamlingen på for eksempel sosiale medier er ikke statlig disiplinering, som i Kina, men forretningsmodeller som vil øke profitten, skriver Torunn Aardal. Her gjenskinnet av en Facebook-logo over Beijing. FOTO: ED JONES, AFP/NTB SCANPIX Ed Jones

Den britiske filosofen Jeremy Bentham beskrev på midten av 1700-tallet en av de første fysiske strukturene for utøving av sosial kontroll – panoptikonet. Et panoptikon var, slik Bentham så det for seg, et fengsel hvor færrest mulig ansatte kunne observere flest mulig innsatte – hvor det sentrale aspektet var at den innsatte aldri visste når observasjonen fant sted utover at den alltid kunne finne sted. Det autoritære ble endret fra å være en begrenset ressurs til å bli en slags internalisert allvitenhet – hvor den nye sosiologiske praksisen skulle være at de innsatte disiplinerte seg selv som følge av at noen alltid kunne se.

Med andre ord