Kunst
Traume for kunstneren
«Mediedekningen og reaksjonene på verket under Whitney-biennalen i 2017 var en voldsom opplevelse for kunstneren», sa Louisianas kurator Anders Kold til den danske avisa Information forrige uke.
For seks år siden ble amerikanske Dana Schutz beskyldt for å profittere på svart lidelse med maleriet «Open Casket». Verket, som ble vist under Whitney-biennalen, framstilte liket til 14 år gamle Emmett Till. I 1955 ble han bortført, lynsjet og drept etter å ha blitt beskyldt for å fornærme en hvit kvinne i Mississippi.
På spørsmål om hvorfor «Open Casket» ikke er med i Schutz-utstillingen på kunstmuseet Louisiana, svarer Kold at mediestormen ble en traumatisk opplevelse for kunstneren.
«Det har påført henne så mye smerte at hun ikke ønsker å gjenåpne det kapittelet – blant annet fordi hun ikke ønsker å påføre andre mennesker smerte igjen», sa Kold, som så presiserte at museet respekterer kunstnerens tanker og følelser.
«Vi jobber med levende kunstnere, og selv om man kan ha sine egne synspunkter, kan man ikke gå imot kunstnerens ønske», sa Kold.
Han presiserte samtidig at de ikke mener at bildets eksistens skal hemmeligholdes, noe han mener museet har løst ved at det omstridte bildet nevnes i katalogen.
Sara Hegna Hammer