Jeg har et favorittord i det norske språket, og det er «verdighet», sier Deeyah Khan.
Den norsk-pakistanske filmskaperen befinner seg i den amerikanske hovedstaden Washington D.C., og over telefonen uttrykker hun både glede og overraskelse over at en dokumentarfilmregissør er blant de ti personene som Klassekampen har utpekt som Norges fremste intellektuelle.
Så er da heller ikke Deeyah Khan noen hvem som helst blant landets dokumentarister. Gjennom en rekke prisbelønte arbeider har hun tatt opp samfunnsaktuelle temaer som æresdrap, terrorisme, rasisme og vold mot kvinner.
Selv opererer Khan med det hun omtaler som en vid definisjon av begrepet «intellektuell». En forståelse som kan spores tilbake til hennes tidlige barndomsminner fra foreldrenes leilighet i Oslo.
Annonse
For mens Khan lekte på stuegulvet, kunne hun observere hvordan faren stadig hadde besøk av musikere, kunstnere, politiske dissidenter og radikale aktivister.
De kom til Oslo fra land i Midtøsten, fra USA og Pakistan.
– De drakk te, røkte sigaretter og snakket om verdenssituasjonen. Og selv om jeg ikke forsto så mye av det de sa den gangen, er jeg ganske sikker på at møtet med disse intellektuelle personene har preget meg mye.
– Ikke bare akademikere
Slik Khan ser det, er ikke det ikke bare høytstående akademikere som kan smykke seg med tittelen intellektuell.
– Det kan like gjerne være en rapartist eller noens bestemor, sier hun.
Det handler om hvordan du ser på verden og om du har evnen til å sette dine tanker inn i et større perspektiv, forteller Khan.
– Også må du kunne ha en evne til å formidle de tankene du har på en måte som gjør dem forståelig for andre mennesker. Stikkordet er livsvisdom, sier Khan og legger til:
– Og ikke minst evnen til å stille ubehagelige spørsmål.
Akkurat den evnen er det liten tvil om at Deeyah Khan selv er i besittelse av. I filmen «Banaz – A Love Story» (2013) forteller hun historien til en kvinne som ble drept av sin egen familie. I «White Right: Meeting the Enemy» (2017) tar Khan oss med på innsida av nynazistiske miljøer i USA, mens filmen «Behind the Rage: America’s Domestic Violence» (2022) handler om vold i nære relasjoner.
Fellesnevneren er viljen til å dykke ned i menneskehetens nattside.
– Er det slik at du arbeider ut fra noen bestemte premisser?
– Det er i hvert fall slik at jeg aldri møter noen eller at jeg går inn et miljø med en tanke om at jeg allerede har svaret. Og det er som regel nysgjerrigheten som styrer meg inn i et prosjekt.
Åndelig føde
Hva leser du?
The Guardian og The New York Times. Jeg har ikke tv lenger, men da jeg hadde det, forsøkte jeg å se nyhetssendingene på Fox News. Det er alltid nyttig å se hvordan de man er uenige med framstiller virkeligheten.
Hvem leser du?
Først og fremst amerikanske forfattere og poeter som Maya Angelou og James Baldwin. I tillegg leser jeg ofte tekstene til den indiske forfatteren og filosofen Rabindranath Tagore.
Terrorister og nazister
Hun har intervjuet terrorister, nazister og drapsmenn. Khans metodiske varemerke er at hun møter sine intervjuobjekter til en rolig og balansert samtale foran kamera – samtidig blir de alltid konfrontert med utfordrende spørsmål.
Et annet viktig prinsipp for Khan er at hun aldri gjør moralske vurderinger av de hun møter.
– Jeg unngår fordømmelser og forsøker heller ikke å overbevise noen om at de tar feil. Og så langt det lar seg gjøre, forsøker jeg også å finne fram til det menneskelige i personene jeg snakker med. Helt uavhengig av hvilke meninger de måtte ha eller hva de har gjort.
Annonse
Khan understreker at hun også er opptatt av handlingene og konsekvensene de har fått, men interessen strekker seg utover det.
– Det handler ikke bare om å dykke ned i alt det forferdelige folk har gjort, men om å finne ut av årsakene og om det kunne ha vært forhindret.
Khan forteller at hun alltid er nysgjerrig på livshistorien til personene hun snakker med.
– Samme hvor fryktelige ting de har gjort, vil jeg alltid holde fast ved verdigheten til de jeg snakker med.
Nok en gang kommer altså Khan inn på favorittordet «verdighet».
– Det er et ord som har noe udiskutabelt ved seg. Sammen med begrepet «dialog» er det grunnpilarene i alt jeg gjør og tror på.
– Finnes det noen du overhodet ikke kan snakke med?
– Jeg vet ikke, sier Khan og tar en tenkepause.
– Svaret må nok være nei. Det finnes neppe noen jeg ikke vil være villig til å snakke med.
Khan forteller at hun hele tida er på jakt etter det menneskelige i personer som har begått grusomme handlinger.
– Under gitte forutsetninger kan vi alle krysse grenser vi normalt ikke ville krysset. Vi har alle evnen til å begå forferdelige handlinger.
– Hvorfor lar du rasister og voldsmenn slippe til foran kamera?
Annonse
«Samme hvor fryktelige ting de har gjort, vil jeg alltid holde fast ved verdigheten til de jeg snakker med.»
– Fordi jeg ikke tror det nytter å sensurere meninger og holdninger vi ikke liker. Det eneste som fungerer, er å møte dårlige ideer og dårlige ytringer med gode ideer og gode ytringer.
Gode vilkår?
Khan mener «det frie ord» har hatt relativt gode vilkår de siste årene.
– Jeg vil si at ytringsrommet er blitt større, blant annet fordi sosiale medier har gitt langt flere en plattform hvor de kan ytre seg. Samtidig har grensa for hva som er akseptabelt flyttet på seg.
Det virker som om flere benytter seg av muligheten til å krenke andre bare fordi man kan gjøre det, mener Khan.
– Det er så unødvendig, men det er en kostnad vi må ta for at vi har ytringsfrihet.
Khan er tydelig på at upopulære meninger og holdninger ikke kan utestenges fra det offentlige rom.
– Det er ingen grunn til å stoppe rasistiske eller kvinnefiendtlige holdninger fra den offentlige samtalen. Vi må vite om at slike holdninger faktisk eksisterer.
Khan understreker imidlertid at hun trekker en grense ved ytringer som oppfordrer til vold.
– Som sagt har jeg ingen tro på at det nytter å undertrykke dårlige meninger og holdninger. De må derimot møtes direkte og konfronteres. Dersom meninger blir sensurert får de lett status som «forbudte sannheter», og det kan bare gi dem enda større næring.
Det ville jo vært fantastisk om det var slik at rasisme forsvant dersom rasister ikke fikk uttrykke seg offentlig, medgir Khan.
– Problemet er bare at negative holdninger ikke blir borte på den måten. Derfor mener jeg det er bedre at vi får dem fram i lyset.
Begrunnelse
En intellektuell med kamera, mikrofon og hjelm? I Deeyah Khans tilfelle: ja. Filmskaperen fra Oslo, med afghansk mor og pakistansk far, har for lengst blitt en offentlig skikkelse av internasjonalt format. Gjennom sine prisbelønnede dokumentarer, om alt fra æresdrap og militante jihadister i Storbritannia til nynazister, muslimhat og kvinnedrap i USA, har Khan belyst dypt alvorlige samfunnstema på sine unike måter.
Khan har brukt egne erfaringer med ulike former for diskriminering og utenforskap, for å forstå hvordan noen borgere i vestlige og på overflata fredelige samfunn kan ende opp som ekstremister, voldsmenn eller begge deler. Blikket hennes er analytisk og empatisk, også i situasjoner der andre helst ville vendt seg vekk. «Det jeg har sett, er at for å bli i stand til å frata andre deres menneskelighet, må man selv ha begynt å miste sin egen», sa Khan i et intervju her i avisa i januar. Slik søker Khan hele tida det som ligger bakom den brutale virkeligheten hun både konfronteres av og selv konfronterer. I Ibsens ånd skreller hun av lag for lag, på jakt etter en kjerne. Tilnærmingen resulterte blant annet i at tre ledende nynazister, som hun fulgte og utfordret underveis i forbindelse med filmen «White Right: Meeting the Enemy» («I møte med fienden»), endte opp med å forlate hvit makt-bevegelsen de var aktive i og ta avstand fra ideologien de hadde representert.
Deeyah Khan styres av sitt moralske kompass uten å være moraliserende. Metoden hennes er preget av personlig nærhet, genuin nysgjerrighet og et sosialt engasjement som strekker seg langt utenfor filmlerretet. Lista over utmerkelser som hun har fått opp gjennom årene er da også en påminnelse om hennes utrettelige arbeid for menneskerettigheter, ytringsfrihet og demokrati. I en tid der hykleriet blant verdens ledere truer med å tømme begrepene for innhold, har Khan insistert på at disse prinsippene ikke bare skal gjelde utvalgte grupper, men alle. Derfor er hennes stemme viktigere enn noensinne.