Anje Müller Gjesdal har delt denne artikkelen med deg.

Anje har delt denne artikkelen

Bli abonnent

Regjeringen vil fjerne tilleggs­poeng for fremmedspråk i videregående skole. Det får språklærere til å fortvile.

Frykter flukt fra språkfagene

POENGSTRID: Forsknings- og høyere utdanningsminister Oddmund Løkensgard Hoel vil beholde tilleggspoengene for realfag i videregående skole, men fjerne poeng for fordypning i fremmedspråk. Forslaget viser mangel på respekt for språkfag, mener fransklærer Selma Tanovic.

– Det virker som språk og kultur ikke har en så viktig plass i det norske samfunnet, sier leder i fransklærerforeningen Selma Tanovic.

Hun er fortvilet over regjeringens nye forslag for å få unge til å komme raskere i gang med studier etter å ha fullført videregående skole.

Før helga la regjeringen, med forsknings- og høyere utdanningsminister Oddmund Løkensgard Hoel (Sp) i spissen, fram en stortingsmelding med forslag til endringer av opptakssystemet i høyere utdanning.

Blant annet foreslår de å redusere antall tilleggspoeng fra 14 til tre. Mens de vil beholde tilleggspoengene for realfag, ønsker de å fjerne poengene for fremmedspråk.

– Det er svært uheldig, sier Tanovic.

– Sender tydelig signal

Fram til nå har elever som fordyper seg i fremmedspråk på videregående, blitt belønnet med et ekstrapoeng når de skal søke høyere utdanning. Nå kan det bli slutt med å dele ut poeng til elever som velger fransk, tysk eller spansk på det som kalles nivå III.

Tanovic jobber som lærer i fransk for tredjeklasseelever på Akademiet videregående skole i Drammen. I årets kull er det elleve elever som har valgt fransk som valgfag.

– Vi bruker det ekstra poenget for å gjøre faget attraktivt. I tillegg til en interesse for fransk språk og kultur er det én av årsakene til at elevene velger faget, sier hun.

Hun har lenge sett en tendens til at fremmedspråk snakkes ned av politikere.

– Det sender et tydelig signal når de velger å beholde realfagspoengene, sier Tanovic.

Hvorfor er det viktig å prioritere tilleggspoeng på fremmedspråk?

– Språk åpner så mange dører, og det gir deg en profil. Fransk snakkes for eksempel på alle kontinenter. Til og med leger og ingeniører kan få bruk for språk når de jobber internasjonalt.

Reagerer på prosessen

For Tanovic har språkpoenget også vært et viktig insentiv for at elevene skal bruke morsmålet sitt. Elever med et annet morsmål har kunnet få et tilleggspoeng ved å ta eksamen i språket.

– Kanskje fordi jeg har bosnisk bakgrunn synes jeg at det har vært en fantastisk mulighet til å oppfordre elever til å snakke språket sitt hjemme og for foreldre å ha en grunn til å fokusere på språk.

Hun reagerer på at språk­­lærerne selv ikke har vært involvert i prosessen.

– Det viser jo at det ikke er så mye respekt for faget.

– Jeg forstår ikke hvordan noen fag kan være viktigere enn andre. Alle kan ikke velge matte og fysikk, fortsetter hun.

Avgjørende poeng

Anne Reiher sitter i styret i Tyskforum og har gjennom mange år undervist elever som fordyper seg i tysk på videregående. Hun er tydelig på hva som kan bli konsekvensene av å fjerne tilleggspoenget.

– Det vil være grusomt. Sannsynligvis vil tilbudet om ta tysk på nivå III kunne forsvinne helt fra min skole, sier Reiher, som til daglig arbeider ved Stavanger katedralskole, også kjent som Kongsgård.

Reiher forteller at det må være minst ti elever som velger tysk nivå III for at skolens skal kunne tilby undervisning.

– Per i dag har jeg 15 elever, men det er sjelden så mange. Forsvinner tilleggspoenget, er jeg redd at også elevene blir borte.

Det er muligheten for å kunne opparbeide seg et tilleggspoeng som gjør at mange velger tysk fordypning, ifølge Reiher.

– Dette tilleggspoenget er avgjørende for mange av elevene som vurderer å fordype seg i et fremmedspråk, for mange er usikre på om de behersker språket godt før de starter.

– Er det ikke forståelig at regjeringen ønsker å rydde opp i alle de ulike tilleggspoengene for at folk skal komme hurtigere i gang med studier?

– Jeg forstår målsettingen, men det å avvikle tilleggspoeng for fremmedspråk er en kortsiktig løsning. Elevene som fordyper seg i et fremmedspråk, velger også en mer krevende vei til sitt vitnemål. Dette er også noe som former dem til å bli gode studenter seinere i utdanningsløpet.

– Viktig for rekruttering

Gerard Doetjes er leder ved Nasjonalt senter for engelsk og fremmedspråk i opplæringen. Han forteller at fremmedspråk nivå III er et tilbud for elever som har en særlig interesse for fremmedspråk og ønsker å fordype seg i dette.

– Hvor viktig er tilleggspoeng for at elever velger fremmedspråk nivå III?

– Jeg tror det er mange gode grunner for elever til å velge nivå III. Det handler både om god undervisning og gleden av å lære et språk og om en annen kultur. Men jeg tror nok ikke vi kommer bort fra at tilleggspoengene hjelper på rekrutteringen til faget.

Doetjes poengterer at det er en mindre del av elevmassen som velger fremmedspråk nivå III. Undervisningsgruppene er ofte små, og tilbudet er ikke tilgjengelig på alle skoler. Noen steder går skolene i en region eller i et distrikt sammen om å skape et tilbud som er delvis digitalt.

– Derfor er jeg redd for at gruppene nå blir mindre. At flere skoler sier at dette ikke er noe de lenger kan ta seg råd til. Dermed blir også tilbudet borte for elevene som ønsker å lære språk, selv om de kanskje ikke trenger poengene.

Konsekvensene av dette kan være lavere rekruttering til språk- og språklærerutdanningene, da det gjerne er elevene som har tatt nivå III som utdanningene trenger, påpeker Doetjes.

– I verste fall frykter jeg at tilbudet skal bryte sammen enkelte steder, sier han.

– Alle fag er viktige

– Alle fag i videregående er viktige, og vi ser ingen grunn til å beholde tilleggspoeng for fremmedspråk, sier forsknings- og høyere utdanningsminister Oddmund Løkensgard Hoel (Sp).

Statsråden er dermed tydelig på at regjeringen ønsker å fjerne den ekstra «premien» som har blitt gitt til de elevene som fordyper seg i fransk, tysk og spansk på videregående.

Hvorfor Hoel ikke foreslår å fjerne tilleggspoeng for elever som tar realfag, begrunner han på følgende måte:

– Vi har særskilte forhold som er knyttet til mangel på realfagskompetanse ute i samfunnet. Det gjør at vi viderefører tilleggspoengene innenfor dette fagområdet, men det er under en viss tvil. Vi må se mer på hvordan dette virker.

– Du frykter ikke for at avviklingen av tilleggspoeng vil gå utover rekrutteringen av nye lærere i fremmedspråk?

– Det er nok helt andre ting enn de tilleggspoengene som betyr noe for rekrutteringen av studenter til fremmedspråk i høyere utdanning, sier Hoel.

Dette får du

  • Nye perspektiver

    Journalistene våre gir deg analyser og vinklinger du ikke finner andre steder.

  • Klassekampen.no

    På klassekampen.no får du servert de beste sakene fra avisa. Du kan også lese dagens og tidligere utgaver, søke i arkivet og dele artikler med venner og kjente.

  • Nett eller papir?

    Du kan ha papiravisa hver dag, bare i helga eller ikke i det hele tatt. Digital tilgang har du uansett!