Ingeborg Volan har delt denne artikkelen med deg.

Ingeborg Volan har delt denne artikkelen

Bli abonnent

Spotify tilbyr nå over 150.000 engelskspråklige lydbøker. Det nordiske markedet kan stå for tur, tror forsker.

Ruster seg til lydbok-krig

Utvider lydsatsingen: Strømmegiganten Spotify, med gründeren Daniel Ek i spissen, gjør nå et nytt framstøt i markedet for lydbøker. Storsatsingen fikk konkurrenten Storytel til å stupe 18 prosent på Stockholm-børsen. Foto: Don Emmert, AFP/NTB

– Spotify ønsker å bli verdens største lydplattform, og satsingen på lydbøker er en del av denne ambisjonen, sier medieforsker Håvard Kiberg.

I fjor varslet musikkstrømmegiganten Spotify en ny satsing på lydbøker. I begynnelsen av oktober i år ble det kjent at strømmetjenestens abonnenter tilbys 15 timers gratis lydboklytting i måneden – og de kan velge fra en base bestående av 150.000 boktitler.

I første omgang er det Spotifys abonnenter i Storbritannia og Australia som kan nyte godt av dette tilbudet. Men etter hvert vil ordningen også rulles ut i USA.

Det skriver bransjenettstedet Music Business Worldwide – som også opplyser at Spotifys katalog over lydbøker dekker over 70 prosent av bestselgerne på det engelskspråklige markedet.

Spiller inn klassikere

Håvard Kiberg er stipendiat ved Høyskolen Kristiania og forsker blant annet på hvordan digitaliseringsprosesser påvirker kulturfeltet.

Han tror Spotify ikke lenger bare vil operere i musikkmarkedet, men at selskapet nå er i ferd med å bevege seg mot andre felt, som lydbøker, for å få en konkurransefordel.

– Nå har de fleste musikkstrømmetjenestene et ganske likt tilbud. Det betyr at de må finne annet innhold å profilere seg på.

Kiberg påpeker at det allerede finnes en del lydbøker tilgjengelig i Spotify, men at modellen de nå legger opp til, med et begrenset antall timer med lytting, kan tyde på at de er i ferd med å skape det han omtaler som «en helt ny hub» i tjenesten.

– Jeg tolker dette også som en måte å ta eierskap over innholdet de distribuerer. Spotify har allerede spilt inn flere litterære klassikere på nytt, som «Frankenstein», «Jane Eyre» og Harry Potter-bøkene, og gjort dem tilgjengelige på tjenesten sin, sier Kiberg og legger til:

– Man kan også se for seg at de begynner å produsere og distribuere egne lydbøker.

– Et logisk steg

Terje Colbjørnsen er førsteamanuensis ved Oslomet og har i en årrekke forsket på digitaliseringen av bokbransjen.

Han er ikke overrasket over at Spotify nå sjøsetter en fornyet satsing på lydbokmarkedet. I fjor sommer bladde selskapet opp over 1,3 milliarder kroner for det amerikanske selskapet Findaway, en kjent distributør av lydbøker.

– Dette har vært i kjømda en stund. Spotify er et selskap som ønsker å posisjonere seg som en tjeneste med et stort lydtilbud, og da er dette et logisk steg, sier han.

Penguin Random House, verdens største forlag, har tidligere stilt seg kritisk til en «all inclusive»-modell for strømming av bøker, som er det som blant andre Storytel opererer med.

– Derfor har nok Spotifys begrensning på 15 timers lytting hver måned vært nødvendig for å komme til enighet med forlagene, sier Colbjørnsen.

Storytel stupte på børsen

Samtidig har den britiske forfatterforeningen The Society of Authors vært ute og luftet sine bekymringer knyttet til avtalen.

De påpeker blant annet at de underveis i forhandlingene ikke har blitt rådspurt i spørsmål om lisenser og opphavsrett.

Colbjørnsen tror Spotify har en ambisjon om å også komme inn på det nordiske bokstrømmemarkedet. Og han påpeker at det ikke er Storytel som er Spotifys hovedkonkurrent i lydbokmarkedet:

– Det er nok Amazon, sier han, med henvisning til selskapets lydboktjeneste Audible.

Samtidig er det ingen tvil om at Storytel påvirkes av Spotifys satsing på lydbøker: Da det ble kjent at Spotify skulle tilby 15 timers lytting på lydbøker, falt Storytel-aksjen med 18 prosent på Stockholm-børsen. Colbjørnsen mener det ikke er usannsynlig at Spotify lukter på et oppkjøp av Storytel.

– Særlig nå som børsverdien er så lav, i underkant av to milliarder svenske kroner, sier han.

– Positivt for industrien

Ole Werring, direktør i Storytel Norge, mener Spotifys nye tilbud til abonnentene på det engelskspråklige markedet er en bekreftelse på at lydbokmarkedet vokser og er attraktivt.

«Jeg tenker det er positivt for lydbokindustrien som helhet, og at et økt fokus på lydbøker vil være med på å åpne markedet for enda flere kunder», skriver Werring i en tekstmelding til Klassekampen.

Noen spekulerer i at Spotify kan komme til å kjøpe opp Storytel. Har du en kommentar til det?

«Det er fra tid til annen spekulasjoner om at ulike selskap er interessert i å kjøpe Storytel, og sånn vil det alltid være», skriver Werring og understreker at han bare kan svare for det norske markedet.

Klassekampen har sendt flere spørsmål til Spotifys presseavdeling i forbindelse med dette, men har ikke fått svar på henvendelsen.

Dette får du

  • Nye perspektiver

    Journalistene våre gir deg analyser og vinklinger du ikke finner andre steder.

  • Klassekampen.no

    På klassekampen.no får du servert de beste sakene fra avisa. Du kan også lese dagens og tidligere utgaver, søke i arkivet og dele artikler med venner og kjente.

  • Nett eller papir?

    Du kan ha papiravisa hver dag, bare i helga eller ikke i det hele tatt. Digital tilgang har du uansett!