I 2021 ble Palmesus kjøpt opp av festivalgiganten Superstruct Entertainment. Festivalsjef Leif Fosselie uttalte til Fædrelandsvennen at avtalen ville gi Palmesus «sikker eksistens de neste 10–20 årene», og at de ville få en «soliditet vi ikke kunne drømt om for få år siden».
Tre år tidligere ble en av Norges største festivaler kjøpt opp av samme selskap. Da ledelsen i Øyafestivalen stilte seg spørsmålet «hvor skal Øya være om ti år?», ble svaret Superstruct Entertainment.
Samtidig som Palmesus og Øya har skaffet seg kapitalsterke eiere, har alt gått etter planen for oppkjøpsfondet Providence Equity Partners, som eier Superstruct Entertainment.
Annonse
I 2017 uttalte nemlig Paul Bedford i Providence til Reuters at fondet planla å bygge en portefølje med opptil ti forskjellige festivaler de neste årene.
«Vi ser for oss et helt nettverk av festivalmerkevarer», sa han.
Og bak det hele finner vi den amerikanske milliardæren Jonathan M. Nelson. Han er én av tre menn med base i USA og Tyskland som har makt over noen av Norges største festivaler.
Oppkjøpsrace
Providence Equity Partners har for lengst nådd målet sitt. Ifølge Reuters har Superstruct Entertainment kjøpt opp mer enn 80 festivaler siden oppstarten i 2017.
En oversikt laget av Matthieu Barreira viser at fem menn på ulike måter har makt over hundrevis av europeiske festivaler. Den europeiske musikkorganisasjonen Live DMA har også publisert oversikten.
Ved siden av Jonathan M. Nelson finner vi tyskeren Klaus-Peter Schulenberg og amerikaneren John C. Malone på eiersida av selskapene som i siste ende eier en rekke norske festivaler.
Schulenberg er grunnlegger av CTS Eventim, som er majoritetseier av FKP Scorpio. I Norge eier FKP Scorpio festivalen Loaded i Oslo.
Malone eier Liberty Media, som igjen eier Sirius XM, som er majoritetseier av Live Nation. Underholdningsselskapet Live Nation eier åtte festivaler i Norge:
- Findings
- Neon
- Trondheim Rocks
- Kadetten
- Tons of Rock
- Vaulen Open Air (nystartet i år)
- Feelings (nystartet i år)
Annonse
Live Nation Norge omsatte for 453 millioner kroner i fjor.
– Klipp-og-lim-festivaler
– Festivaler skal egentlig være et sted der små og store lokalsamfunn sammen lager en fest. Men nå får du i større grad klipp-og-lim-festivaler hvor de samme artistene spiller, sier Mira Svartnes Thorsen.
Hun er festivalsjef for Ravnedalen Live, en uavhengig festival i Kristiansand.
Thorsen mener det er uheldig at makta i festivalbransjen er konstruert rundt noen få, store selskaper med internasjonale eiere i ryggen.
«Det kalles Amazon-metoden: Du skaffer deg kontroll over hele næringskjeden.»
— Mira Svartnes Thorsen, festivalsjef for Ravnedalen Live
– Markedet er i praksis ikke fritt, sier hun.
– Hvis du skal følge markedslogikken, må du hele tida bli større og vokse. Følger man den logikken til ende, sitter man igjen med ett stort selskap.
Nettopp dét er i ferd med å skje i Festival-Norge, sier Thorsen. Mens de store selskapene vokser seg større, lider de små og mellomstore aktørene.
Annonse
Eier hele næringskjeden
Thorsen påpeker at de tre selskapene som eier noen av landets største festivaler, også har makt over andre deler av arrangørbransjen. For eksempel eier Live Nation også Ticketmaster. Live Nation Norge eier også flere bookingbyråer og har noen av landets største artister i stallen.
Og de artistene Live Nation ikke har – de har FKP Scorpio-eide Nordic Live. Dessuten er CTS Eventim, FKP Scorpios majoritetseier, et av Europas største billettselskaper. Disse selskapene eier med andre ord flere ledd i næringskjeden.
– Det kalles Amazon-metoden: Du skaffer deg kontroll over hele næringskjeden. Du kan sette prisene etter eget behov, og det har egentlig ikke så mye å si hvor mye du betaler for artistene, for pengene går bare i sirkel, sier Thorsen.
Må holde tett om pris
Festivalsjefen forteller at det har vært særlig utfordrende å drive festival etter pandemien.
– Plutselig skulle alt tjenes inn på en gang. Vi har hatt prisøkninger på artister på alt fra 25 til 60 prosent i løpet av få år. En stor andel av artistene krever en betaling som ikke lar seg forsvare. Jeg tror ikke de forstår den økonomiske belastningen de legger på uavhengige arrangører, sier Thorsen.
Hun kan ikke gå i detalj om prisene på artistene de booker.
– Vi er bundet av kontrakter som gjør at jeg ikke kan si hva vi betaler for en artist. Det er en form for prissamarbeid som minner om kartellvirksomhet.
Thorsen ber staten og kommunene motarbeide trenden ved å stille tydeligere krav.
– Det kan blant annet skje gjennom tildelingskriterier. Kommunen og Kulturrådet kan favorisere lokalt eide festivaler gjennom støtteordninger.
Retting 4. oktober 2023: I en tidligere versjon av saken skrev vi at Bergenfest eies av Live Nation Norge. Det er feil. Bergenfest er en stiftelse og har dermed ingen eiere. De har imidlertid en driftsavtale med Bergen Live, som er eid av Live Nation Norge.