Ny-fusion: Som beviser at også fremoverlent kan virke stillestående.

Midt i tingene

JAZZ­KOMETER: Comet Is Coming svever høyt på fusion-­himmelen. FOTO: FABRICE BOURGELLE Fabrice Bourgelle

Trommeslageren og produsenten Makaya McCravens første album på International Anthem, «In the Moment» (2015), låt friskt. Plata var satt sammen av 48 timer med opptak fra grooveorienterte live-improvisasjoner mellom McCraven og en rekke av Chicagos fremtredende jazzmusikere, som McCraven senere hadde kuttet ned, hentet utdrag fra og remikset til 19 korte stykker. Lik en hiphop-produsent som sampler lydsnutter fra gamle lp-er, men her fremført av McCraven selv og hans medmusikere. Det var en fiffig måte å trekke linjer mellom jazz og moderne samplings-teknikker. Men uten videreutvikling av motiv eller tema eller andre spenningsoppbyggende instrumentale innslag – eller som i hiphop, der en rapper gjerne driver låtene fremover – kan slike instrumentale stykker føles vel stillestående, som kulisser uten et teaterstykke.

Album