En ny bok spør om kristne gjenstander i vikinggraver var plyndregods – eller spor etter tidlig misjonering.

Hvordan ble Norge kristnet?

OLAVS DÅP: Forklaringen på kristningen av Norge var lenge maktpolitisk: Norge trengte en ny maktlegitimerende ideologi, og gjorde derfor Olav Haraldsson til kongehelgen. Her en framstilling av Olav den helliges dåp fra Olavskapellet i St. Nikolaikirken i Stralsund. FOTO: Achim Bötefur, fra «Olav den Hellige. Spor etter helgenkongen» (PRESS FORLAG)

Spørsmålet om hvordan Norge ble kristnet har igjen kommet i fokus med boken «Looting or missioning» fra 2019, hvor arkeologen Egil Mikkelsen utfordrer tolkningen av kristne gjenstander i norske vikingtidsfunn som plyndra gods. Gjenstandene kan tolkes som spor etter tidlig misjonering vestfra, en tese som ble lansert av kirkehistorikeren Fridtjov Birkeli i hans studie av de vestlandske steinkorsene i 1973. Om Norge ble kristnet vestfra, sørfra eller østfra har vært ett av temaene i utforskningen av religionsskiftet i Norge.