Du kan bla til neste sideBla med piltastene

En ny bok spør om kristne gjenstander i vikinggraver var plyndregods – eller spor etter tidlig misjonering.

Hvordan ble Norge kristnet?

OLAVS DÅP: Forklaringen på kristningen av Norge var lenge maktpolitisk: Norge trengte en ny maktlegitimerende ideologi, og gjorde derfor Olav Haraldsson til kongehelgen. Her en framstilling av Olav den helliges dåp fra Olavskapellet i St. Nikolaikirken i Stralsund. FOTO: Achim Bötefur, fra «Olav den Hellige. Spor etter helgenkongen» (PRESS FORLAG)

Mange nordmenn «bekjendte mere med munden enn med hjertet», mente Fredrik Paasche.

Spørsmålet om hvordan Norge ble kristnet har igjen kommet i fokus med boken «Looting or missioning» fra 2019, hvor arkeologen Egil Mikkelsen utfordrer tolkningen av kristne gjenstander i norske vikingtidsfunn som plyndra gods. Gjenstandene kan tolkes som spor etter tidlig misjonering vestfra, en tese som ble lansert av kirkehistorikeren Fridtjov Birkeli i hans studie av de vestlandske steinkorsene i 1973. Om Norge ble kristnet vestfra, sørfra eller østfra har vært ett av temaene i utforskningen av religionsskiftet i Norge.