De som i dag tjener på arven fra kolonitida, får hard medfart i utstilling på Kunsthall Trondheim.

Profitt og under­tryk­kelse

FORFULGT: Serien av små portretter malt i olje på rispapir av Sawangwongse Yawnghwe, formidler en sårhet og smerte som virker selvforklarende. Men de får en dypere betydning når man blir oppmerksom på at portrettene viser ofre for Myanmars forfølgelse av rohingya-folket. FOTO: KUNSTHALL TRONDHEIM

Arven fra kolonitiden er et omdreiningspunkt i vandreutstillingen «A beast, a god, and a line» på Kunsthall Trondheim. Arbeidene av de 42 kunstnerne har den asiatiske Stillehavs-regionen som geografisk nedslagsfelt, og de overordnede temaene er forankret i religionene, ideologiene og samfunnsformene som har preget denne delen av verden. Utstillingen formidler også et kunstsyn som bryter med forestillingen om en global kunstverden med fastlagte normer og hierarkier.

Kultur