
Artikler

BMI

Malangen fort ble åpnet og stengt samme dag sommeren 2001, etter at Forsvaret hadde investert milliarder i kystfort. Det er kanskje blant de store feilinvesteringene i Forsvaret, sier brigader Eystein Kvarving.

Vi trenger alle typer infrastruktur, sier forsvarssjefens talsperson Eystein Kvarving. Likevel utelukker Forsvaret å kjøpe tilbake marinebasen Olavsvern i Tromsø.

Kjøpte base for 500.000 – vil leie ut til Forsvaret

På vippen

Elbil

Et rutefly på vei til Bardufoss ble søndag stoppet av en drone. 20 prosent av forsvarsansatte i Indre Troms pendler, ifølge Forsvaret.

Droner hemmer Forsvaret
Søndag måtte et rutefly som fraktet forsvarspendlere nordover, snu på vei til Bardufoss. – Dette gjør oss sårbare, sier ordfører Martin Nymo (H).

Frp ber Stortinget utrede om samene egentlig behøver FN-konvensjonens beskyttelse.

ChatGPT

I alle år har torsk sørget for mat, arbeid og eksportinntekter. Nå går kvotene dramatisk ned. Det er all grunn til å se på alle de andre mulighetene havet har å by på.

Mer penger til sykepleierne ga innleiestopp
Innleie til helsesektoren var i ferd med å knekke kommuneøkonomien. Så tok lille Røyrvik grep, og nå smiler alle på helse- og omsorgssenteret.

Jakt?

Samtidig som Aker bygger et KI-senter i Narvik, ber ordfører Rune Edvardsen (Ap) om statlig støtte i møte med storkapitalen.

At torsken koster mer enn før, gleder sjarkfisker Tom Richard Kristiansen. Samtidig ber han politikerne ta tak i leveringsplikta til trålerne.

Ber regjeringen fokusere på Narvik
Nato har pekt ut Narvik som et av alliansens viktigste knutepunkt. Da trengs penger til tunnel, tog og vei, sier ordfører Rune Edvardsen (Ap).

Laaaangt

Det er viktig for Norge at det går bra i Finnmark, sier Sigurd Rafaelsen (39). Han ser for seg et godt valg og fast plass på Arbeiderpartiets stortingsbenk.

Ordfører i Narvik Rune Edvardsen (Ap) har blitt hyllet av Sløseriombudsmannen for sitt utradisjonelle ordførerkjede.

Rett vei
I disse valgkamptider får landets mange dårlige veier mye plass. Politikere med stortingsambisjoner slepes rundt av entusiastiske ordførere for å love prosjekter med veier som er breiere, tryggere, har mindre hull og er beinere. Veier er også en handelsvare. Staten vil gjerne at fylkene overtar mer vei, fylkene synes kommunene må eie flere veier, og kommunene ser gjerne at private overtar drift og ansvar for veier. Uten at det følger penger med. Men de gode veiene får liten plass i valgkampen, og dem er det mange av i dette langstrakte landet. Nord for Mosjøen i Nordland, for eksempel, finnes nå noen av landets nyeste og fineste veier etter år med anlegg.

Både Ap og SV mener jernbane fra Narvik til Tromsø må bygges etter fagmilitære råd. Byggingen må starte nå, sier Pål Julius Skogholt, toppkandidat i Troms SV.

Fiskeindustrien langs kysten sliter så mye at de må permittere ansatte. Neste år blir enda verre, frykter Arne E. Karlsen i sjømatselskapet Gunnar Klo i Vesterålen.

Reinpoliti

Klar tale
Om dagens influensere synes de er innovative og tidlig ute med sine meninger, bør de ta en titt på hva deres kolleger gjorde for 7000 år siden. De cirka 6000 kjente figurene på helleristningene i Alta er verdt et studium. For hver gang man besøker steintegningene, dukker det opp nye inntrykk. Her bodde noen av våre første forfedre. Av en eller annen grunn hogde de bilder inn i svaberget med sine enkle redskaper. Kanskje snakker vi om datidas journalister, kunstnere, åndelige ledere eller influensere. For mellom 2000 og 7000 år siden er disse tegningene laget. Her kan man følge jakt på rein og elg, møte med bjørn, fiske etter kveite og hvordan våre forfedre fanget geirfugl.

Intern splittelse, brutte valgløfter og kollaps i oppslutningen preger Senterpartiet i Finnmark. Nå vil Sp-profiler i nord gjenreise partiet ved å gå i regjering – med SV.

Enorme mengder fuglemat blir hver dag tatt på land og omgjort til blant annet laksefor. Sjøfuglene er i ferd med å forsvinne, og matmangel er en av årsakene.
