Ole Magnus Rapp

Journalist
Ole Magnus Rapp

Artikler

Sjøfugl

Enorme mengder fuglemat blir hver dag tatt på land og omgjort til blant annet laksefor. Sjøfuglene er i ferd med å forsvinne, og matmangel er en av årsakene.

Miljø

Fugle­ho­teller i urbane strøk kan bli redningen for den utryd­nings­truede krykkja.

Miljø

Den høyark­tiske hvit­kinn­gåsa stortrives i hoved­staden. Nå går flere etater sammen for å løse gåse­­problemet.

Intervju

Husets verdi halveres idet familien flytter inn

Sara og Robin Liebert bygger hus i Kvænangen, men vil tape millioner dersom de må selge.

Dagboka

Prest

Kommuneøkonomi

Norske kommuner bruker årlig 700 millioner kroner på å ta vare på kirker. Nå kan de få de 500 millioner kroner mer fra et statlig fond.

Fiske

SV ber regje­ringen utrede hvordan pukkel­laksen kan brukes som ressurs, innen neste store invasjon – om to år.

Dagboka

Bjørn!

Denne sommeren har det vært spenning og drama nær grensa mor Russland i Sør-Varanger. Hele landet har fulgt med i «bjørneangrepet», og myndighetenes jakt på den skyldige. Nå koker det hele ned til at en mann med hund oppsøkte en binne med to unger. Binna reagerte som mødre flest med å be inntrengere holde seg unna. Hun skal ha bitt mannen i albuen. Noe bilde av skadene er ikke offentliggjort. Senterpartiets Sandra Borch oppsøkte bygda Jarfjord, lyttet til bygdefolkets frykt og forlangte at binna måtte avlives.

Dagboka

Hus

Reportasje

Staten bruker millioner på å fjerne pukkel­laksen fra norske elver. I Kvæ­nangs­botn har den uønskede arten blitt en deli­ka­tesse.

Kommuneøkonomi

Fra­flyt­ning, inn­tekts­tap og kutt: Kommune-Norge må tenke nytt for å få bukt med røde tall, samtidig som de ruster seg for framtida.

Dagboka

Kaos

Regjeringens vedtak om å gjøre et utvalg ferjestrekninger gratis var nok godt tenkt, men har endt opp med konflikt og kaos. Det har blitt flere turister til kommuner som Hasvik, Værøy og Røst. Allerede i mai sa kaptein Asbjørn Krogh til Lofotposten at han gruet seg til sommeren. Han forventet køer og lang ventetid på sin strekning Bodø-Moskenes-Værøy-Røst. Cirka 600.000 turister skal besøke Lofoten denne sommeren. Deler av sambandet er gratis, men med taktisk av- og påkjøring kan hele reisa koste null kroner. Nå dominerer turistene og deres bobiler ferjestrekninger i blant annet Lofoten, Troms og til Sørøya i Finnmark.

Kandidaten

Bestefaren ba unge Ronny Wilhelmsen (55) gå inn i politikken for å passe på at fiske­res­sur­sene ble rettferdig fordelt.

Kommuneøkonomi

Kommunen i Lofoten vil priva­ti­sere veiene. Det kan koste innbyg­gerne dyrt.

Dagboka

Trenger flere

Dagboka

Omveien

Mange er enige i at det er det indre som teller. Men ikke når det gjelder norske fjell. Vestland må være den mest tunnel-rike regionen i landet med noen av verdens lengste veitunneler. Mottoet er «Se Norge fra innsida». Nå skjer det noe spennende. 25 år etter at den 24,5 kilometer lange Lærdalstunnelen ble åpnet, er gammelveien over Aurlandsfjellet reparert og forskjønnet. Omveien har status som nasjonal turistvei og er tilrettelagt med utsiktspunkt, toaletter, sikring og informasjon om historie, natur og kultur.

Sett fra nord

Bør Fosen-ak­sjo­nis­tene straffes for sivil ulydighet?

Revidert budsjett

Snart kan flere unge ta fagbrev i nærheten av der de bor. NHOs Nina Solli applau­derer budsjett­øk­ningen.

Ap

Ap-ordfører Hilde Anita Nyvoll (49) har jobbet som servitør og vikarlærer. Nå sikter hun mot ny jobb på Stortinget.

Kandidaten

Ut å treffe folk

Fredag forlot han stortingskontoret til fordel for Finnmark. Der gleder Geir Adelsten Iversen (70) seg til valgkamp.

Frp

Ellen Eriksen (Frp) er fylkes­vara­ord­fører og vil ha bort fylkes­kom­munen. Nå stiller hun til valg på Sametinget – for å legge ned det også.

Dagboka

Varslere

Distrikt

I 2020 ble fire små kommuner på Senja slått sammen til én. Nå vil stor­­kommunen legge ned alle syke­hjemmene utenfor kommune­sen­teret.

Dagboka

Til topps

Når ikke bønn og appeller til Stortinget og regjeringen hjelper, tok gruvearbeiderne på Svalbard like godt opp sin hjertesak med kongen direkte. Om knappe to uker avsluttes Gruve 7, og norsk kulldrift på Svalbard er historie etter over 110 år med tilstedeværelse og drift. Høyest på gruvearbeidernes ønskeliste er en Gruve 8, og de kjenner godt til den nye forekomsten rett over dalen for Gruve 7. Da kong Harald og dronning Sonja besøkte Gruve 7 mandag, benyttet gruvearbeider Birger Olav Guttormsen sjansen. Og han gikk rett til topps. Ifølge Svalbardposten foreslo han at den nye gruva skulle hete Kong Haralds gruve, på samme måte som kong Olavs gruve, Gruve 5, som var i drift fra 1959 til -72, forutsatt at kongen overtalte regjeringen. Guttormsen oppfordret også dronninga til å godsnakke med kongen for å få oppstart på den nye gruva. – Kongen kan vel ta opp slikt direkte i statsråd, foreslo hovedtillitsvalgt Rune Mjelde, før kongen selv rundet av det hele med en god latter og repliserte at så enkelt var det nok ikke. Gruvearbeiderne tok kongeparet med seg inn i Gruve 7, der mye manuelt arbeid foregår knestående. Gjestene var iført kjeledress, vernestøvler, hvit hjelm – som sjefene bruker – og en oksygenboks. «Busen», som arbeiderne heter på Svalbard, fortalte om godt samhold, og de ser med vemod på å enten forlate det tidligere gruvesamfunnet om få dager, eller delta i oppryddingen og stengningen.

Dagboka

Helt konge

Oppdrett

Fiskeri­kom­mu­nene Vardø og Vadsø i Finnmark sier nei til tradi­sjonell lakse­opp­drett. De krever anlegg på land eller lukkede merder til havs.

Kommentar

Det mest spennende valget til høsten kan stå i Sametinget, der Arbei­der­par­tiet kan bli tunga på vektskåla.