I sitt innlegg 2. november beskriver Per-Odd Eggen vår kronikk «Kunnskapsløs kompetanse», underskrevet av 74 lærerutdannere ved tolv universiteter og høgskoler, som «lettvinte løsninger på kompliserte problemer». Han hevder videre at det er «urovekkende» at angivelig «grunne analyser fulgt opp av overflatiske påstander heies fram» i en leder i Klassekampen.
Dette er sterke ord, og Eggen følger dem ikke opp med gode argumenter. I stedet reiser han mange og sprikende spørsmål som er på siden av det vi skriver om.
Vi er forbauset over Eggens selvsikkerhet. Han harselerer med 74 universitets- og høgskoleansatte på fagfeltet som om de skulle være tilfeldige «likes» drevet fram av en emosjonell stemningsbølge på Facebook. Det vitner om liten respekt for kollegaer på et fagfelt han selv er en del av.
Læreplanen LK20 er siste ledd i en utvikling som i realiteten har forandret den norske skolen slik vi kjenner den, og som har innført et læringseksperiment med elevene som vi etter hvert har mye dokumentasjon på at ikke er vellykket.
Vi er enige med Eggen i at «under læreplanene ligger det et komplisert fundament, som det er all grunn til å se nærmere på og stille kritiske spørsmål ved.» Dette OECD-inspirerte fundamentet, utviklet og administrert av Utdanningsdirektoratet, har bidratt til å fjerne innhold i fagene til fordel for vage og generiske kompetansemål som har skapt usikkerhet hos både elever og lærere. Dette hovedpoenget i kronikken svarer ikke Eggen på.