Vi har en læreplan tømt for kunnskap og fylt av vage honnørord. Det er på tide å starte reformarbeidet.

Kunnskapsløs kompetanse

EN JOBB Å GJØRE: Læreplanen må fornyes, mener forfatterne. Her kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun. FOTO: Anniken C. Mohr

Dagens læreplan i den norske skolen er kompetansemålbasert. Den springer ut av OECDs utdanningsøkonomiske tenkning fra 1990-tallet, som la vekt på å utvikle «ferdigheter for det 21. århundre». Ferdighetene det er snakk om, er de kvaliteter OECD mener elevene vil trenge i framtidens arbeidsliv og som nasjonen vil trenge for å sikre økonomisk vekst. OECDs Pisa-undersøkelser hevder å måle disse ferdighetene. Organisasjonen har ingen formell makt over medlemslandenes skole- og utdanningssystemer, men den myke makten er stor. De fleste av medlemslandene innarbeidet OECDs ferdigheter i sine læreplaner innen 2009, og både Kunnskapsløftet fra 2006 og den nyeste læreplanen fra 2020 følger dette sporet.