Kronikk

Kunnskapsløs kompetanse

Vi har en læreplan tømt for kunnskap og fylt av vage honnørord. Det er på tide å starte reformarbeidet.

EN JOBB Å GJØRE: Læreplanen må fornyes, mener forfatterne. Her kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun. FOTO: Anniken C. MohrEN JOBB Å GJØRE: Læreplanen må fornyes, mener forfatterne. Her kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun. FOTO: Anniken C. Mohr

Dagens læreplan i den norske skolen er kompetansemålbasert. Den springer ut av OECDs utdanningsøkonomiske tenkning fra 1990-tallet, som la vekt på å utvikle «ferdigheter for det 21. århundre». Ferdighetene det er snakk om, er de kvaliteter OECD mener elevene vil trenge i framtidens arbeidsliv og som nasjonen vil trenge for å sikre økonomisk vekst. OECDs Pisa-undersøkelser hevder å måle disse ferdighetene. Organisasjonen har ingen formell makt over medlemslandenes skole- og utdanningssystemer, men den myke makten er stor. De fleste av medlemslandene innarbeidet OECDs ferdigheter i sine læreplaner innen 2009, og både Kunnskapsløftet fra 2006 og den nyeste læreplanen fra 2020 følger dette sporet.

Les hele Klassekampen på nett

Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.

Bli abonnent

Allerede abonnent?