Tidligere politisk kommentator i NRK Magnus Takvam skriver i sin nye bok at han følte seg brukt da rikskringkasteren to uker før valget i 2019 avslørte at Ap-leder Jonas Gahr Støre hadde investert i privat eldreomsorg. I går sa Takvam her i avisa at han forhørte seg med sjefene om hvor tipset kom fra. «Eg hadde ei dårleg magekjensle på den saka og var også klar over at den kunne komme frå politiske konkurrentar av Ap. Eg spurte om det, og det var nekta for at det låg bak. I ettertid har eg skjønt at saka truleg kom frå politiske konkurrentar av Ap, og at flere andre medier hadde takka nei til tipset», sier han. Etter hvert kom det fram at summen som var investert i privat eldreomsorg, var latterlig liten. Ifølge Dagens Næringsliv dreide det seg om så lite som 120 kroner. En av journalistene som dekket saken, Cato Husabø Fossen, er i dag kommunikasjonssjef i Høyre.
«Høyresida har et effektivt pr-apparat.»
Politiske journalister får jevnlig tips fra partier og organisasjoner. Det kan dreie seg om prioriteringer de ønsker oppmerksomhet om, eller de spiller inn personer de ønsker at mediene skal intervjue. Felles for slike tips er at noen ønsker å påvirke offentligheten med sine perspektiver og fortellinger. Iblant kommer det også direkte drittpakker, som ikke handler om politikk, men om å sverte en politisk motstander. Både valgkampen i 2017 og 2019 formidlet mediene en fortelling om Støre som høyresida kan si seg godt fornøyd med, mener Takvam.
Den norske høyresida har et effektivt pr-apparat og får til tider stort gjennomslag i offentligheten. Den har en aldri sovende tenketank i Civita. I tillegg har tre nye pressgrupper blitt etablert de siste årene. Aksjon for borgerlig valgseier, Fellesaksjonen for verdiskaping og Aksjon for norsk eierskap arbeider mot skatt på formue gjennom annonser, folkemøter og mediepakker, ofte formidlet gjennom PR-byråer. Den som skuer ut over norsk offentlighet, ser stadig oftere at nesten like formuleringer og eksempler dukker opp i medium etter medium. LOs behov for å forankre utspill nedover i organisasjonen forsinker hurtige svar på mitraljøsen av PR-pakker fra høyresidas effektive lobbyister. Hvordan høyresidas forsterkede lobbyarbeid skal håndteres, er en utfordring for både venstrekrefter og politiske journalister.