Intervju

Kooperativ

Gorillaz har vore med på å normalisera sam­arbeidskulturen i popen, meiner Damon Albarn.

UNGDOMMELEG: Damon Albarn fyller 55 i neste månad. Foto: Warner MusicUNGDOMMELEG: Damon Albarn fyller 55 i neste månad. Foto: Warner Music

Svart caps, dongerijakke, briller, halskjede – Damon Albarn fyller 55 i neste månad, men ser bestemt ungdommeleg ut, i ei blanding av try-hard -klesstil og det faktum at han rett og slett held seg veldig godt. Over Zoom-linje frå London verkar han fyrst å kjeda seg, men kviknar til etter kvart. Og for all del: Gorillaz har hatt for vane å gjera fleire intervju in character – som animerte karakterar – så det er fyrst og fremst ein letnad at Albarn er seg sjølv.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Musikkmagasinet

Essay

Hesteslepp

«Horses» av Patti Smith sprengde grenser i eins eige hovud, skriv Brit Bildøen. I morgon framfører Smith heile albumet i Oslo.

Album

Kong Clifton

Clifton Chenier var zydeco-kongen fra Louisiana som Mick Jagger beundret.

Kommentar

Hvor er jentene?

Forrige uke intervjuet Aftenposten musiker og komponist Kaja Gunnufsen i forbindelse med at kun en av fem utbetalinger fra Tono – som forvalter musikkrettigheter – gikk til kvinner. Gunnufsen mener en av grunnene til denne ubalansen er at kvinner er dårligere til å samarbeide i sine musikalske prosjekter enn menn – og dermed ikke «drar» hverandre frem på samme måte. Hun uttaler at hun «har alltid misunt mennene som møtes i studio for å leke og teste ut ting sammen. Brått har de laget en kjempegod låt eller startet et kult band». Men er det egentlig slik at det er manglende samarbeid og støtte kvinnelige låtskrivere imellom som er grunnen til skjevfordelingen? Jeg mener vi må grave dypere. Ordtaket «når krybben er tom, bites hestene» kan være et godt sted å starte. For hva om det finnes få kvinnelige låtskrivere fordi det er vanskeligere å nå igjennom og få en bit av publishing-kaka? Som igjen gjør at de må kjempe hardere enn gutta for å lykkes? Da kan jeg skjønne at det å dele kunnskap og plass kan bli vanskeligere, og at det oppfattes som at kvinner er dårligere på samarbeid. Så: Hvorfor får de en mindre kakebit? I analysen «Counting the Music Industry: The Gender Gap – A study of gender inequality in the UK Music Industry» av Vick Bain (2019) vises det til grunnleggende strukturelle forskjeller i støtteordninger, synlighet og ressurstildeling mellom kjønn i musikkbransjen i Storbritannia.