Skillet mellom det indre og det ytre, mellom kinesere og barbarer, går som en rød tråd gjennom Kinas politiske historie.

«Nei wai you bie»

MAKTAS SENTRUM: Utenlandske vasaller blir mottatt ved det keiserlige hoff. Den skallede mannen i midten er fra Vesten, de to til høyre er fra Korea.FOTO: VEGGMALERI FRA ÅR 706, QIANLING-MAUSOLEET/WIKIMEDIA COMMONS

Oppfatningen om Kina som verdens sentrum holdt seg helt til 1800-tallet.

Det er en spennende utfordring å prøve å forstå og forklare Kinas historie og idéhistorie. I de siste tjue åra er vi imidlertid blitt stilt overfor en ny utfordring, nemlig å følge med på hvordan kinesiske ideologer har begynt å framstille landets historie. Dette hamskiftet fra sosialisme til nasjonalisme har skutt fart siden Xi Jinping tok over som landets øverste leder i 2012. Her skal vi se nærmere på et dagsaktuelt felt, nemlig hvordan strategiske overlegninger overfor landets ikke-kinesiske folkegrupper har artet seg.