Du kan bla til neste sideBla med piltastene

Passleverandøren Thales fikk dårligst skår og ble sparket ut av anbudskonkurransen:

Taperen gikk helt til topps

PASS-FAST: Det er lang kø for å få pass om dagen. På Trondheim politistasjon traff Klassekampen Vegard Bringedal Borten, som håpet å få ID-dokumenter innen den bestilte ferieturen.

TVIST: Franske Thales, som nå sliter med å levere norske pass, var desidert dårligst i anbudskonkurransen. Etter å ha kjøpt opp vinneren fikk de likevel milliardkontrakten.

Den etterlengtede utenlandsturen i sommer kan ryke for mange. Mellom 300.000 til 400.000 nordmenn står i dag uten gyldig pass.

Leverandøren av nye norske ID-dokumenter, det franske selskapet Thales, ble varslet om en kommende krise allerede i september i fjor, men klarer ikke å levere.

I dag kan Klassekampen dokumentere at Thales ble vurdert som den dårligste kandidaten da Norge skulle få ny leverandør av pass og ID-kort.

Thales fikk en skår på 40,24 poeng, og ble vurdert som ikke konkurransedyktig. Vinneren, finske Gemalto, fikk en skår på 71,17 poeng.

Dårligst av seks

Seks selskap meldte seg på i anbudskonkurransen, som Politidirektoratet (POD) rullet i gang i 2014. Deriblant det internasjonale selskapet Thales, med hovedkontor i Paris.

Men Thales vant aldri noen konkurranse.

Vinteren 2016 gir Politidirektoratet Thales beskjed om at de ikke lenger er med i konkurransen. Selskapet er ikke konkurransedyktig og får ikke bli med i tredje runde. Det går fram av anskaffelsesprotokollen Klassekampen har fått innsyn i.

Dokumentet Klassekampen har fått fra Politidirektoratet, viser at Thales kom dårligst ut av alle de seks deltakerne. POD, som sto for konkurransen, mente selskapet var dårlig på kvalitet, og heller ikke konkurransedyktig på pris.

Begrunnelsen som POD ga Thales, var at helheten var for dårlig, og at tilbudet slet med ulike utfordringer, som at «mye informasjon enten mangler eller at forslaget ikke på en ordentlig måte tar tak i kravene våre». Dessuten at tilbudet ikke var oppdatert med tilbakemeldinger det norske politiet hadde gitt dem underveis i forhandlingsmøter.

Etter denne vurderingen av tilbudene skrev de til Thales:

«Vi må konkludere at deres tilbud er det lavest rankede forslaget. Dette betyr at dere ikke vil bli invitert til å være med videre i forhandlingene» (Vår oversettelse fra engelsk).

1,5 milliarder kroner

Også to av de andre selskapene røyk ut sammen med Thales, men de ble vurdert som konkurransedyktige på kvalitet, men ikke pris. Igjen sto de tre selskapene Gemalto Oy, Morpho og Oberthur.

Etter tredje runde ble det finske selskapet Gemalto Oy utpekt som vinner av konkurransen. Politiet skriver i dokumentene at Gemaltos tilbud var vurdert som det økonomisk mest fordelaktige, som svarte på kriteriene i anbudet.

De ble tildelt en kontrakt med en totalsum på 1,5 milliarder kroner, eller «1.552.589.362 kroner over 8 år, som ikke utelukker en annen totalsum i kontraktens levetid».

PÅ ID-JAKT: Vegard Bringedal Borten og Hermann (1).

Kjøper førsteplass

Anbudskonkurransen avsluttes høsten 2016. Heretter skulle norske pass produseres i Finland av Gemalto Oy.

Så kommer tvisten.

Thales har tapt kampen om å produsere norske ID-dokumenter, men tidlig i 2019, litt over to år etter at anbudskonkurransen var avsluttet, kjøper de vinnerselskapet Gemalto Oy.

Dermed er nå norske pass levert av selskapet som skåret aller lavest og som ble definert ut av anbudsprosessen.

Når justisminister Emilie Enger Mehl (Sp) skal klage på lange ventetider, er det ledelsen i Thales hun må forholde seg til. Etter et møte i begynnelsen av april mellom Thales, justisministeren og Politidirektoratet uttalte Mehl at «situasjonen er alvorlig».

Når Klassekampen kontakter Thales, går kontakten via pressekontakt i Thales Norge, som sitter i København, til Vanessa Viala, pressesjef for Digital identitet og sikkerhet.

«Vi må konkludere med at deres tilbud er det lavest rankede forslaget»

POLITIDIREKTORATETS MELDING TIL THALES ETTER ANBUDSKONKURRANSEN

Hun jobber fra Thales’ kontor Gemenos i Sør-Frankrike.

At Thales kom sist i anbudskonkurransen, men likevel sikret seg oppdraget med å lage norske ID-dokumentet ved å kjøpe vinneren, kommenterer hun slik:

«Thales kjøpte opp Gemalto Oy i 2019 med alle sine ressurser, ferdigheter og kompetanser. Dette betyr at det norske pass- og ID-kortprosjektet i dag tas tak i av den samlede kompetansen kunden har valgt», skriver Viala i en e-post til Klassekampen.

Hun ber om at ytterligere spørsmål om anbudet rettes til «kunden», som er norske myndigheter.

Politidirektoratet hadde ikke anledning til å stille til et intervju om saken før Klassekampen gikk i trykken i går. De opplyser om at kontrakten løper fram til 2026.

Git: master, Build env: production, running in production mode, Sanity: production