SAMFERDSEL: Statens vegvesen vil myke opp reglene for veibygging. De anbefaler å heve terskelen for bygging av motorveier og ha veinormaler med større fleksibilitet. Den faglige anbefalingen ble i går overlevert til Samferdselsdepartementet. Den innebærer at det framover kan bygges færre firefelts motorveier med fartsgrense på 110 kilometer i timen. I stedet kan det velges veier med to eller tre felt og fartsgrense på 90 kilometer eller smalere firefelts veier der fartsgrensa er 90 eller 100 kilometer i timen. Vegvesenet foreslår også å heve terskelen for når man kan bygge smal firefelts vei fra 6000 til 8000 kjøretøy i døgnet.©NTB
Du kan bla til neste sideBla med piltastene
Cis
Dagboka
- I dag tror jeg du skal lete svært lenge for å finne noen som tenner på det motsatte kjønn som aktivt motsetter seg å bli kalt heterofil. «Heterofil» oppleves for de fleste som et helt deskriptivt begrep og dermed også ganske ukontroversielt. Det er ganske nytt, for historisk sett eksisterte ikke heterofili som begrep. Det oppsto parallellt med homofili. Når forskere begynte å kategorisere oss ut fra hva slags tenningsmønstre vi har og satte merkelappen «homofil» på de som tenner på samme kjønn, oppsto også kategorien «heterofil».