Klassekampen

Matmakta

Matkjedene spiser seg stadig større. Klassekampen undersøker hva det betyr for dem som lager maten, og for oss som spiser den.

  • Hos Farooq Ahmed koster en ketsjupflaske ti kroner mer enn på Kiwi. Likevel selger han den med tap. Nå setter han sin lit til nye konkurranseregler for dagligvarebransjen.
    Dokument

    Hos Farooq Ahmed koster en ketsjup­flaske ti kroner mer enn på Kiwi. Likevel selger han den med tap. Nå setter han sin lit til nye konkur­ranse­regler for daglig­vare­bransjen.

  • Butikksjefer ser seg lei på kjedestyringen Selvbetjente nærbutikker vokser fram på bygda
    Dagligvare

    Butikk­sjefer ser seg lei på kjedesty­ringen Selvbe­tjente nærbu­tikker vokser fram på bygda

  • Dagligvarebutikkene selger kjøtt med tap Kompenserer ved å selge andre varer «grovt overpriset»
    Dagligvare

    Daglig­vare­bu­tik­kene selger kjøtt med tap Kompen­serer ved å selge andre varer «grovt over­pri­set»

  • Mener First Price og Folkets styrker utvalget i butikken.
    Dagligvare

    Mener First Price og Folkets styrker utvalget i butikken.

  • Leder

    Patmans vei

  • Slik foregår de topphemmelige forhandlingene som bestemmer hva du kan kjøpe i butikken.
    Dagligvare

    Slik foregår de topphem­me­lige forhand­lin­gene som bestemmer hva du kan kjøpe i butikken.

  • Antallet grøntprodusenter stuper i Nord-Norge. Veien til butikkhyllene er fulle av hindre.
    Dokument

    Antallet grøntpro­du­senter stuper i Nord-Norge. Veien til butikk­hyl­lene er fulle av hindre.

  • Orkla-topp mener butikkjedenes egne merkevarer kan lure forbrukeren til å kjøpe feil produkt.
    Dagligvare

    Orkla-topp mener butikkje­denes egne merkevarer kan lure forbru­keren til å kjøpe feil produkt.

  • Nortura-direktør Kjell S. Rakkenes mener Gilde kan være historie om ti år.
    Mat

    Nortura-direktør Kjell S. Rakkenes mener Gilde kan være historie om ti år.

  • Tre giganter spiser seg innover verdikjeden for mat i Norge. For små og mellomstore leverandører har det dramatiske følger. Forbrukerne blir taperne, mener de.
    Annet

    Tre giganter spiser seg innover verdi­kje­den for mat i Norge. For små og mellom­store leve­ran­dører har det dramatiske følger. Forbru­kerne blir taperne, mener de.

Ta kontaktMin sidePersonvernerklæringÅpenhetslovenAbonnementsvilkår
Sentralbord: 21 09 30 00Kundeservice: 21 09 30 01klassekampen@klassekampen.no
Grønland 4
Boks 9257 Grønland
0134 Oslo
Orgnr: 925 350 605
Klassekampen arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk.
Ansvarlig redaktør er .
Logo: Redaktøransvar
Klassekampen
Bli abonnent
Klassekampen arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk.
Ansvarlig redaktør er .
Logo: Redaktøransvar