Matmakta
Matkjedene spiser seg stadig større. Klassekampen undersøker hva det betyr for dem som lager maten, og for oss som spiser den.
DokumentHos Farooq Ahmed koster en ketsjupflaske ti kroner mer enn på Kiwi. Likevel selger han den med tap. Nå setter han sin lit til nye konkurranseregler for dagligvarebransjen.
DagligvareButikksjefer ser seg lei på kjedestyringen Selvbetjente nærbutikker vokser fram på bygda
DagligvareDagligvarebutikkene selger kjøtt med tap Kompenserer ved å selge andre varer «grovt overpriset»
DagligvareMener First Price og Folkets styrker utvalget i butikken.
- Leder
Patmans vei
DagligvareSlik foregår de topphemmelige forhandlingene som bestemmer hva du kan kjøpe i butikken.
DokumentAntallet grøntprodusenter stuper i Nord-Norge. Veien til butikkhyllene er fulle av hindre.
DagligvareOrkla-topp mener butikkjedenes egne merkevarer kan lure forbrukeren til å kjøpe feil produkt.
MatNortura-direktør Kjell S. Rakkenes mener Gilde kan være historie om ti år.
AnnetTre giganter spiser seg innover verdikjeden for mat i Norge. For små og mellomstore leverandører har det dramatiske følger. Forbrukerne blir taperne, mener de.