Matmakta
Matkjedene spiser seg stadig større. Klassekampen undersøker hva det betyr for dem som lager maten, og for oss som spiser den.
- Dokument
Hos Farooq Ahmed koster en ketsjupflaske ti kroner mer enn på Kiwi. Likevel selger han den med tap. Nå setter han sin lit til nye konkurranseregler for dagligvarebransjen.
- Dagligvare
Butikksjefer ser seg lei på kjedestyringen Selvbetjente nærbutikker vokser fram på bygda
- Dagligvare
Dagligvarebutikkene selger kjøtt med tap Kompenserer ved å selge andre varer «grovt overpriset»
- Dagligvare
Mener First Price og Folkets styrker utvalget i butikken.
- Leder
Patmans vei
- Dagligvare
Slik foregår de topphemmelige forhandlingene som bestemmer hva du kan kjøpe i butikken.
- Dokument
Antallet grøntprodusenter stuper i Nord-Norge. Veien til butikkhyllene er fulle av hindre.
- Dagligvare
Orkla-topp mener butikkjedenes egne merkevarer kan lure forbrukeren til å kjøpe feil produkt.
- Mat
Nortura-direktør Kjell S. Rakkenes mener Gilde kan være historie om ti år.
- Annet
Tre giganter spiser seg innover verdikjeden for mat i Norge. For små og mellomstore leverandører har det dramatiske følger. Forbrukerne blir taperne, mener de.