Leiar 27. mai
Mohammad Rasoulof Laurdag kveld vart Mohammad Rasoulof ført opp på Festivalpalassets store scene i Cannes til ståande applaus og jubelrop. Den iranske regissøren, som såg seg nøydd til å flykta frå heimlandet kvelden før Cannes-festivalen opna, vart æra med ein spesialpris for gullpalmekandidaten «The Seed of The Sacred Fig», som også fekk kritikarprisen.
Ramma rundt filmen, som vart tatt opp i løynd i vinter, er dei store demokratiprotestane i Iran. Familiedramaet skildrar eit gryande, indre samanbrot i det paranoide teokratiet når den politiske mistanken råkar kona og døtrene til ein dommar i Teherans revolusjonsdomstol.
Det er den domstolen som nyleg dømde Rasoulof til åtte års fengsel, pisking og tap av eigedom for å ha ytra seg offentleg og laga filmar som er «døme på konspirasjonar med føremål å utføra brotsverk mot landets tryggleik». Liknande skuldingar og ei rad sanksjonar har følgt den snart 52-årige filmskaparen gjennom storparten av kunstnarkarrieren. Saman med kollega Jafar Panahi vart Rasoulof første gong fengsla i 2010 for å ha støtta masseprotestane etter presidentvalet i 2009.
Rasoulof har trassa undertrykking og yrkesforbod, og på utruleg vis laga den eine gode og skakande filmen etter den andre om det sivile livet i Iran. «The Seed of The Sacred Fig» spring ut av regissørens eigne samanstøyt med den iranske sensuren og dei hemmelege tenestene.
Guri Kulås