Intervju

Snillhetens skjøre kår

Kan man være god i et system som belønner egoisme? Vigdis Hjorth tar Brechts problemstilling med til Bærum.

Er mennesket godt fra naturens side, men ødelagt av samfunnet? Eller er menneskenaturen grunnleggende egoistisk – bare holdt i tømmene av samfunnets normer og strukturer? Det er spørsmålene Bertolt Brecht stiller i skuespillet «Det gode mennesket fra Sezuan» (1942). Og det er moralske dilemmaer som dette som har engasjert Vigdis Hjorth i årevis, helt siden hun så teaterstykket for første gang som tolvåring.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Bokmagasinet

Nordisk råd

Ylva Perera kaster nytt lys over Mirjam Tuominens forfat­ter­skap.

Essay

Anjet Daanje meskar seg med mytane rundt Emily Brontë og systrene hennar.

Essay

Avstand gjør nærheten mulig i Casper André Luggs forfat­ter­skap.