Dobbeltalbum

Pust inn, pust ut

Röyksopp har laget et meditasjonsalbum, for eksempel til røykestopp.

Dype mysterier: Röyksopp dykker ned i universet, og inn i seg selv. Foto: PiasDype mysterier: Röyksopp dykker ned i universet, og inn i seg selv. Foto: Pias

Röyksopp

Nebulous Nights – An Ambient Excursion into Profound Mysteries

Dog Triumph

Siden Röyksopp steg ut av millenniumsbølgen fra Bergen har de vært Norges desidert største elektronika-eksport, og det gir grobunn for myter. Da dokumentarserien «Ekstase» ble rikskringkastet en sommer for et par-tre år siden, ble det for eksempel framsatt en hypotese om at musikere fra Troms (der duoen egentlig er fra) befant seg i en slags kosmisk særstilling, under sin tidvis dominerende mørketids-nattehimmel. Man kunne høre det i den elektroniske musikken fra Troms at de tenkte mer på verdensrommet enn andre, sa en fortellerstemme omtrent, mens kameralinsa zoomet sakte inn på en svær parabolantenne.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Musikkmagasinet

Essay

Hesteslepp

«Horses» av Patti Smith sprengde grenser i eins eige hovud, skriv Brit Bildøen. I morgon framfører Smith heile albumet i Oslo.

Album

Kong Clifton

Clifton Chenier var zydeco-kongen fra Louisiana som Mick Jagger beundret.

Kommentar

Hvor er jentene?

Forrige uke intervjuet Aftenposten musiker og komponist Kaja Gunnufsen i forbindelse med at kun en av fem utbetalinger fra Tono – som forvalter musikkrettigheter – gikk til kvinner. Gunnufsen mener en av grunnene til denne ubalansen er at kvinner er dårligere til å samarbeide i sine musikalske prosjekter enn menn – og dermed ikke «drar» hverandre frem på samme måte. Hun uttaler at hun «har alltid misunt mennene som møtes i studio for å leke og teste ut ting sammen. Brått har de laget en kjempegod låt eller startet et kult band». Men er det egentlig slik at det er manglende samarbeid og støtte kvinnelige låtskrivere imellom som er grunnen til skjevfordelingen? Jeg mener vi må grave dypere. Ordtaket «når krybben er tom, bites hestene» kan være et godt sted å starte. For hva om det finnes få kvinnelige låtskrivere fordi det er vanskeligere å nå igjennom og få en bit av publishing-kaka? Som igjen gjør at de må kjempe hardere enn gutta for å lykkes? Da kan jeg skjønne at det å dele kunnskap og plass kan bli vanskeligere, og at det oppfattes som at kvinner er dårligere på samarbeid. Så: Hvorfor får de en mindre kakebit? I analysen «Counting the Music Industry: The Gender Gap – A study of gender inequality in the UK Music Industry» av Vick Bain (2019) vises det til grunnleggende strukturelle forskjeller i støtteordninger, synlighet og ressurstildeling mellom kjønn i musikkbransjen i Storbritannia.