Artikler

Det peker i riktig retning for deler av platebransjen, men prøver noen å stikke kjepper i hjulene?

Ida Messel

Jannik Abels utstilling på Kunstnernes Hus sa mye mer enn den mente å si.

Bendik mfl.
Bendik HK er nesten for god til å være norsk.

I Sigbjørns Stabursviks nye bok ser vi norsk 1960-tallshistorie gjennom The Beatles-prismet.
Oneohtrix Point Never har laget konseptalbum av typen kjedelig ambient.

Modig og åpenhjertig, eller reint salgstriks? Virkeligheten er blitt det førende elementet i popmusikken.

Hjertet banker
Elle Márjá Eira fra Máze og Kautokeino regisserer den første samiske operaen på det europeiske kontinent.

Danny Brown er clean, men stadig skitnere.

Oslo World-aktuelle Gustavo Santaolalla vil avlaste verdenssituasjonen med et helt spesielt instrument.

Det bor to ulver inni albumaktuelle Linni. Eller var det to måker, eller slanger, eller pantere?

I eget navn
Soloalbum- og Oslo-aktuelle Elias Rønnenfelt har vært på rømmen halve livet.

Mann (51) grubler over barndommens helter.
På debutplata er Feeo best når hun er risikovillig.
London-trioen har bare nesten humoren i behold på femteskiva.

Nasjon mot Nation
Ryktet går om en helt fantastisk skatt. Ett britisk pund, «£», tilsvarer i skrivende stund cirka 13,51 norske kroner, og så mye kan bli trukket i en ny avgift per solgte konsertbillett i Storbritannia. Dette handler om god gammeldags omfordeling og utjevning. For på tre år har mer enn 150 mindre konsertsteder låst ytterdøra for godt i Storbritannia, i gjennomsnitt en i uka av de rundt 810 stedene totalt. Skylda har blant annet pandemi, dyr husleie på grunn av gentrifisering, dyr strøm, nabolagsregler mot støy, et potensielt publikum med mindre å rutte med … Samtidig kontrollerer selskaper som Live Nation, via Ticketmaster, to tredjedeler av billettmarkedet i Storbritannia. På initiativ fra organisasjonen Music Venue Trust foreslås det nå at ett pund per billett fra konserter med 5000 publikummere eller flere overføres til mindre arrangører. Modellen innebærer at inntekter fra de større konsertene samles i en pott, eller i et fond, og deles ut til mindre arrangører via et kontrollert organ. Det har i hovedsak blitt foreslått som en frivillig ordning, praktisert av store aktører allerede: Royal Albert Hall, for eksempel, eller artister som Ed Sheeran, Coldplay, Diana Ross og Radiohead. Noen har også tatt til orde for at ordningen burde være lovpålagt.

Jon Ranes’ andrealbum er for direkte og for corny.

Henry Leeves startet sin Øya-karriere med å bære gjerder. Nå blir han daglig leder for festivalen.

«Time to Crystallize», og som det glitrer.

Rak rygg
I retten skulle Kneecap få en smekk over fingrene. Det endte som en blemme for den britiske staten.
Joanne Robertson er kunstner i bred, men skikkelig knirkete forstand.

Liz Pelly, forfatteren av Spotify-kritiske «Mood Machine», sier hun er optimist. Hvorfor i all verden er hun det?

Vilde Tuv utforsker falskhet på en eiendommelig bra måte.

Detektiven
Det er altfor mye med verden vi stenger ute. Det vil Kristine Tjøgersen gjøre noe med.

«Tellektro» er en verdig hyllest av vestlandshovedstaden gjennom Mikal Telles prisme.

I helga er det Hot! Hot! Hot! i Bergen. Mikal Telle lover en legendarisk DJ – og slipper samleplate-trilogi.
