Ida Messel

Redaksjonssekretær

Artikler

Album

Danny Brown er clean, men stadig skitnere.

Intervju

Oslo World-aktuelle Gustavo Santaolal­la vil avlaste verdens­si­tua­sjonen med et helt spesielt instrument.

Intervju

Det bor to ulver inni albu­m­ak­tu­elle Linni. Eller var det to måker, eller slanger, eller pantere?

Intervju

I eget navn

Soloalbum- og Oslo-aktuelle Elias Rønnenfelt har vært på rømmen halve livet.

Album

Mann (51) grubler over barn­dom­mens helter.

Album

På debutplata er Feeo best når hun er risiko­villig.

Album

London-trioen har bare nesten humoren i behold på femteskiva.

Kommentar

Nasjon mot Nation

Ryktet går om en helt fantastisk skatt. Ett britisk pund, «£», tilsvarer i skrivende stund cirka 13,51 norske kroner, og så mye kan bli trukket i en ny avgift per solgte konsertbillett i Storbritannia. Dette handler om god gammeldags omfordeling og utjevning. For på tre år har mer enn 150 mindre konsertsteder låst ytterdøra for godt i Storbritannia, i gjennomsnitt en i uka av de rundt 810 stedene totalt. Skylda har blant annet pandemi, dyr husleie på grunn av gentrifisering, dyr strøm, nabolagsregler mot støy, et potensielt publikum med mindre å rutte med … Samtidig kontrollerer selskaper som Live Nation, via Ticketmaster, to tredjedeler av billettmarkedet i Storbritannia. På initiativ fra organisasjonen Music Venue Trust foreslås det nå at ett pund per billett fra konserter med 5000 publikummere eller flere overføres til mindre arrangører. Modellen innebærer at inntekter fra de større konsertene samles i en pott, eller i et fond, og deles ut til mindre arrangører via et kontrollert organ. Det har i hovedsak blitt foreslått som en frivillig ordning, praktisert av store aktører allerede: Royal Albert Hall, for eksempel, eller artister som Ed Sheeran, Coldplay, Diana Ross og Radiohead. Noen har også tatt til orde for at ordningen burde være lovpålagt.

Album

Jon Ranes’ andrealbum er for direkte og for corny.

Intervju

Henry Leeves startet sin Øya-karriere med å bære gjerder. Nå blir han daglig leder for festivalen.

Album

«Time to Crys­tal­lize», og som det glitrer.

Kommentar

Rak rygg

I retten skulle Kneecap få en smekk over fingrene. Det endte som en blemme for den britiske staten.

Album

Joanne Robertson er kunstner i bred, men skikkelig knirkete forstand.

Intervju

Liz Pelly, forfat­teren av Spotify-kritiske «Mood Machine», sier hun er optimist. Hvorfor i all verden er hun det?

Album

Vilde Tuv utforsker falskhet på en eien­dom­melig bra måte.

Intervju

Detektiven

Det er altfor mye med verden vi stenger ute. Det vil Kristine Tjøgersen gjøre noe med.

Album

«Tel­lekt­ro» er en verdig hyllest av vestlands­ho­ved­staden gjennom Mikal Telles prisme.

Intervju

I helga er det Hot! Hot! Hot! i Bergen. Mikal Telle lover en legen­darisk DJ – og slipper samleplate-trilogi.

Album

Blood Orange skulle gi seg, men laget heller sitt beste album.

Album

Kan det fikses?

Annethvert år (minst) trenger visst popen å reddes.

Intervju

Victoria Ulriksen (19) er visstnok første nordmann til å spille solo­kon­sert i West­min­ster Abbey.

Album

Er det for mye å be om en noenlunde sammen­hen­gende låt?

Film

I den ene av årets fortel­linger er hun popens eneveldige dronning. I den andre har regaliene bleknet.

Intervju

Impro på planen

Bankvelv kom fra hver sin retning – jazzen og folkemusikken – og møttes et sted på midten.

Ep

Burial leverer nok et putrende brygg fra kjeller­dypet.

Album

Øya-aktuelle Bicep har vært lenger nord enn Tøyen.

Essay

Mk.gee bruker overras­kende knep for å føre rocken tilbake til begi­ven­he­tenes sentrum.