Midt i musikkenIntervju

To og en Hall

Pianist Julie Yuqing Ye kom over en glemt sonate av den norske komponisten og foregangskvinnen Pauline Hall. På sitt siste album har hun plassert den i front.

YUQING YE: Gir seg i kast med både kjente og glemte verker fra norsk piano­historie. FOTO: Svetlana KuzminaYUQING YE: Gir seg i kast med både kjente og glemte verker fra norsk piano­historie. FOTO: Svetlana Kuzmina

Du ga ganske nylig ut albumet «From the Archives». Der spiller du verker av Edvard Grieg og Geirr Tveitt, men du åpner med en pianosonate av Pauline Hall (1890-1969), som ikke har vært fremført siden urfremføringen i 1916. Hvorfor valgte du å åpne med nettopp dette verket?

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Musikkmagasinet

Kommentar

Lyttepause

Jeg har et ambivalent forhold til jul. Først av alt er måneden desember krevende for en utflytta østlending bosatt på Vestlandet. Sannsynligheten for snø og sol er minimal mens sannsynligheten for striregn, gråvær og stiv kuling er stor. Måneden er også krevende for oss som på et eller annet vis legger til rette for julekonserter, julebord og juleavslutninger. Desember er tolvtimers arbeidsdager hele måneden i strekk, fylt av gjester og publikum som er glade når de kommer, men fort kan tippe over til å bli en skikkelig julegrinch før de går. Videre har jeg et mildt sagt anstrengt forhold til kjøpegalskapen og syns at gavekjøret er slitsomt. Kloden vår trenger ikke at vi handler en skokk med ting ingen egentlig trenger, spesielt ikke i den tiden vi står i, der ulikhetene i samfunnet blir større og større. Når det er sagt syns jeg juletiden også er voldsomt fin, da den gir meg anledning til å lytte til musikk.

Intervju

Føler seg motar­beidet

Det peker i riktig retning for deler av platebransjen, men prøver noen å stikke kjepper i hjulene?

Konsert

Uten driv

Dirigent Stutzmann klarte ikke å løfte Oslo-filharmoniens Tsjajkovskij.