Midt i musikkenIntervju

To og en Hall

Pianist Julie Yuqing Ye kom over en glemt sonate av den norske komponisten og foregangskvinnen Pauline Hall. På sitt siste album har hun plassert den i front.

YUQING YE: Gir seg i kast med både kjente og glemte verker fra norsk piano­historie. FOTO: Svetlana KuzminaYUQING YE: Gir seg i kast med både kjente og glemte verker fra norsk piano­historie. FOTO: Svetlana Kuzmina

Du ga ganske nylig ut albumet «From the Archives». Der spiller du verker av Edvard Grieg og Geirr Tveitt, men du åpner med en pianosonate av Pauline Hall (1890-1969), som ikke har vært fremført siden urfremføringen i 1916. Hvorfor valgte du å åpne med nettopp dette verket?

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Musikkmagasinet

Essay

Som i et speil

Den åndelige musikken til Arvo Pärt åpner for kontemplasjon, som lite annet i musikkhistorien – eller?

Kommentar

Det en gang lovende landet

For to hundre år siden var Amerika ung og lovende, i alle fall fra et europeisk perspektiv. Nå for tida markeres starten på utvandringa fra Norge til Amerika, også med flere markeringer av jubileet i norsk musikkliv. Riksscenen har Amerika på programmet, og på Nasjonalbiblioteket inviterer de til plateslipp, samtale og konsert. «Unnskyld meg, eg må berre lay down a bit», sa felespilleren Anund Roheim fra Bø i Telemark til meg en gang jeg besøkte han. Han var over åtti år, og var kommet hjem til gamlelandet etter en mannsalder i Midtvesten. Jeg ble så sjarmert av de tydelige spora av noe helt annet i det gamle bøheringsmålet. Og jeg ble desto mer sjarmert og fascinert da jeg fikk høre at den jevne amerikaner hadde streva hardt med å forstå noe som helst av hva Roheim sa.

Kommentar

Rak rygg

I retten skulle Kneecap få en smekk over fingrene. Det endte som en blemme for den britiske staten.