Karl Eldar Evang har delt denne artikkelen med deg.

Karl Eldar Evang har delt denne artikkelen

Bli abonnent
De nære ting

Ryktets raseri

Haitiere har blitt skyteskive i USA etter ville påstander. Kunne det samme skjedd i Norge?

Illustrasjon: Knut Løvås Illustrasjon: Knut Løvås

I Springfield spiser disse menneskene hunder, de spiser katter. De spiser kjæledyrene til folk som bor der. Det er dette som skjer i landet vårt.

Dette sa Donald Trump i tv-debatten mot Kamala Harris. Så la han til en grimase. Ryktet han gjenfortalte, stammet fra sosiale medier og omhandlet immigranter fra Haiti til delstaten Ohio. Både Elon Musk og Trumps visepresidentkandidat J.D. Vance har delt ryktet på X.

Når Trump og Vance har blitt konfrontert av journalister om at det ikke finnes bevis for å underbygge påstandene, gjør de en double down, det vil si at de gjentar og dermed forsterker påstandene. En annen teknikk Vance benytter, er å si at han kun gjengir hva innbyggere der har fortalt ham: Skulle han ikke bry seg om hva de som bor der, forteller ham? I et intervju med Dana Bash på CNN sa Vance: «Hvis jeg må skape historier, slik at amerikanske medier faktisk gir oppmerksomhet til det amerikanske folkets lidelser, så er det noe jeg kommer til å gjøre.» Dana Bash svarte til dette: «Der bekreftet du at dette er en historie du har skapt.»

Vance har også kommet med en påstand om at spredningen av smittsomme sykdommer i Springfield har økt drastisk på grunn av innvandrere fra Haiti. En lokal representant for helsemyndighetene, Chris Cook, har tilbakevist dette og sagt at de har den laveste smitten siden 2016. Men de siste dagene, etter at Trump og Vance har spredd katteløgnen, har det kommet bombetrusler mot skoler, kirker, sykehus, rådhuset og andre kommunale bygninger i Springfield og en trussel om å skyte studenter på campus. Alt dette har rammet lokalsamfunnet hardt. Myndigheter og politi har måttet gjennomsøke truede mål for å finne mulige eksplosiver. Det er ikke usannsynlig at dette vil kunne øke på i dagene som kommer, før denne spalten kommer på trykk.

Haitian Times skriver i en artikkel at en planlagt offentlig samtale om situasjonen i Springfield som skulle finne sted sist lørdag, måtte avlyses på grunn av trusler. Den ble i stedet blitt holdt digitalt og strengt lukket, for å beskytte deltakerne.

Ryktespredningen til Trump og Vance om at migranter spiser kjæledyrene til folk i Springfield, har altså allerede skapt frykt. Situasjonen har potensial i seg til virkelig å ta fyr og skape ytterligere konflikt. Selv om Trump og Vance nå snakker spesifikt om Springfield, må vi tro at målgruppen deres er langt større. Det reiser spørsmålet om denne dehumaniseringen av migranter og konflikt mellom folkegrupper er noe de ønsker å oppnå på en bredere front i USA. I helga arrangerte Proud Boys, som var svært aktive under stormingen av den amerikanske kongressen i januar 2021, en marsj i Springfield. I et intervju med CBS spiller Vance ned betydningen av denne marsjen, som han omtaler som et dusin mennesker med feil flagg.

I Norge har utsagnene til Trump om at migranter spiser hunder og katter, blitt møtt med hoderysting og latterliggjøring. Det blir sagt at Trump umulig kan vinne politisk på sånt vås og at dette antakelig bare slår tilbake på ham. Det gir meg følelsen av at mange mener at noe slikt ikke kan forekomme i Norge.

«Denne typen ekle, rasistiske angrep er vanskelig å riste av seg, selv om de er galskap»

I 2011 gikk en vandrehistorie viralt i Norge om at mennesker fra rom-minoriteten som reiste til Oslo, spiser rotter, måker og flådde og spiste en hund. Også presumptivt grundige Aftenposten trykket en artikkel hvor de, uten å undersøke innholdet i saken på vanlig journalistisk vis, gikk svært langt i å gå god for innholdet i ryktet. Overskriften var: «Denne måken skulle spises», og ingressen lød: «Kommunens søppelryddere fant en flådd hund, klar til å grilles, i et hus. Rumenere har begynt å livnære seg på rotter, duer og måker, sier Ruskengeneralen.» Også VG og andre medier hev seg på. Dette skadet og såret mennesker fra gruppen som ble omtalt, sterkt, og noen av dem forsøkte å svare ved å invitere journalister fra Aftenposten på en god middag med en gryte av suppe bestående av svinekjøtt og grønnsaker: «Vi hadde ikke nedverdiget oss til å spise rotte- og hundekjøtt selv om vi ikke fikk mat på en uke.» «Det er veldig grove beskyldninger og utrolig sårende. Jeg ble overrasket og sjokkert og kunne ikke tro mine egne ører da jeg først hørte det. Vi er ikke dyr», sa Viorica Gealapu til avisa.

Fagbladet Journalisten undersøkte saken og konkluderte med at historien om hundedrapet har de fleste av ryktets kjennetegn og burde vært behandlet slik av journalistene. På lederplass skrev Journalisten: «Det var tankevekkende å oppdage hvor lett man aksepterer anekdoter som sikre opplysninger fordi sigøynere er målskiven. Kanskje bør det også med i vurderingen når redaksjonene arbeider videre.»

Jeg tenker på at det har skjedd at tiggere fra rom-minoriteten har blitt spyttet på på gaten i Norge. Jeg tenker også på at Høyre og Fremskrittspartiet i 2012 mente at tvangsutsendelse av romfolket var løsningen på det de så som et stort problem. Dette sa de uten at det fantes lovhjemmel for noe slikt. Det var som om de i stemningen de var preget av, tillot seg langt mer drastiske forslag enn de ellers ville gjort. For meg er det nærliggende å spørre seg om det også dreide seg om en demonisering av den bestemte gruppen mennesker. I 2015 skrev NRK om at en mann gikk løs på og sparket en tigger i Trondheim sentrum. En ung jente ringte og varslet politiet om situasjonen som fortsatt pågikk, de sa de skulle komme, men de kom aldri.

Når en gruppe mennesker systematisk dehumaniseres og støtes ut, står de i fare for ikke bare å bli angrepet og skadet verbalt og bli frosset ut av fellesskapet, men også å bli angrepet fysisk, ved direkte vold. Beskyttelsen kan noen ganger bli halvhjertet eller utebli.

Denne typen ekle, rasistiske angrep er vanskelig å riste av seg, selv om de er galskap. De kleber seg fast. De sårer på et dypt plan. Vitsene som florerer, også fra motstandere av Trump, om å spise hunder og katter, gjør også at det er umulig for de som blir angrepet å få fred.

Anklagene om at haitiere i Springfield spiser katter og hunder, har de typiske trekkene av en rasistisk konspirasjonsteori. De ble framsatt av nynazister som dro til Springfield allerede i august, fremgår det av en artikkel i The Guardian. De bærer i seg en påstand om at en bestemt gruppe mennesker truer våre liv og våre verdier og altså våre kjæledyr. Under valgkampen i 2016 i USA trodde tusenvis av mennesker på en konspirasjonsteori om at det eksisterte en pedofiliring som involverte topper i Det demokratiske partiet, inkludert Hillary Clinton. Da var det altså ikke kjæledyr, men barn som det ble påstått var i stor fare. Det hele skulle ha base i en bestemt pizzarestaurant i Washington, D.C., hvor barn etter sigende ble misbrukt i kjelleren. (Det fantes ingen kjeller i huset.)

Den enorme spredningen av denne konspirasjonsteorien på nettet endte med at en mann reiste hundrevis av mil med et skarpladd våpen, for å selv gjøre en «etterforskning», og han åpnet deretter ild mot restauranten. Heldigvis ble ingen skadet. I dagens situasjon hvor Trump og Vance som har sterk innflytelse over mange tilhengere, fyrer opp en harme rettet mot haitianere, og egentlig mot innvandrere generelt, er det grunn til å frykte hva dette kan føre til.

Lyst å lese mer fra Klassekampen?

Bli abonnent

Du kan lett registrere deg med