Intervju

Økern/sakkern

Tredje studioalbum er på trappene for Daufødt. Selv ligger de utover teppet.

Alltid midt i hoppet: Daufødt er akutte, umiddelbare opplevelser her og nå. Albumene er noen stillbilder langs veien. F.v: Mads Antonsen Gerzic, Annika Linn Verdal Homme, Eirik Reithaug og Eksild Myrvoll. Foto: Tonje Lona EriksenAlltid midt i hoppet: Daufødt er akutte, umiddelbare opplevelser her og nå. Albumene er noen stillbilder langs veien. F.v: Mads Antonsen Gerzic, Annika Linn Verdal Homme, Eirik Reithaug og Eksild Myrvoll. Foto: Tonje Lona Eriksen

Noen er redde for høyder, noen for slanger, trange rom, kamphunder, glemme å slå av kokeplata før man drar fra leiligheten. Punkbandet Daufødt har stort sett holdt hodene iskalde, og stått støtt i kritikken av kristenfolket hjemme i sør. Strenge sjangerdogmatikere i punkscenen, publikum i Utkant-Norge som ikke skjønner bæret, eller når sinna Demokratene-listetopper reagerer på utspill i Fædrelandsvennen preller også av. Et par ting er de likevel ganske redde for, skal det vise seg.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Musikkmagasinet

Intervju

Finna på noko gale

Black Hauge går i en høyst uærbødig dialog med en død nasjonalskatt: Olav H. Hauge. Det tåler han, mener de.

Kommentar

Mennes­kenes jord

Hjertesukk og hjerneråte: Musikkåret 2025 var på mange måter kontrastenes år.

Kommentar

Smalere nå

I forrige ukes Klassekampen snakket Victor Malm fra svenske Expressen om at vi lever i en tid hvor kulturell kapital ikke er viktig. «Jeg tror det som har skjedd i løpet av 2000-tallet, er at folk ikke lenger bruker kultur for å signalisere status», sa Malm. Og nettopp derfor har kritikerne utspilt sin rolle, ifølge kulturredaktøren: «For hvis du like gjerne kan høre på Taylor Swift, trenger du ikke dem som kan mer enn deg, til å fortelle deg hva som er interessant». Malm har videre forslag til en løsning: «Hvis mediene vil forandre på det, må de gjenetablere kulturen som kul, så man får sosial kapital ved å ta del i det. De må insistere på at de som hører på Taylor Swift, er litt dumme i hodet.» Dette gjør man, ifølge Malm, ved å «løfte fram det smale og gjøre det igjen og igjen for å bygge troverdighet overfor leserne.» Akkurat som nettbaserte amerikanske musikkmagasiner som Pitchfork og Stereogum, med andre ord – som lever av å posisjonere seg fra undergrunnen og opp. Malm avviser at kritikken taper terreng i mediebildet på grunn av internettets klikkøkonomi. Samtidig har det skjedd noe med kunstig intelligens det siste året som kompliserer en allerede komplisert mediehverdag. Google har for eksempel innført Google AI i søket sitt, det vil si at de henter informasjon fra (ofte redaksjonelle) artikler og sammenfatter det for deg.