Budsjett under press

I Trondheim har kommunen sett seg nødt til å ta fram sparekniven. Som følge av dette har skolene fått marsjordre om å kutte 20 millioner kroner. På Ila skole, der Martin Skaug jobber, har kuttene ført til færre ansatte og større klasser. Bemanningsnormen på maks 15 elever per lærer på småtrinnet og 20 på trinnene over kan de se langt etter å oppfylle. Konsekvensene på lang sikt er alvorlige, og særlig for de mest sårbare elvene, sier Skaug til Klassekampen. Den pressa økonomiske situasjonen er ikke unik for Trondheim. I Bergen er utsiktene «bekmørke», skal vi tro den nyslåtte finansbyråden Jacob Mæhle (H). Såpass ille er stoda at Høyres valgløfte om å halvere eiendomsskatten ser ut til å ryke. Tromsø strever også med røde tall, og tidligere i år ble Stavanger vurdert til den berykta Robek-lista.

Ved inngangen til 2022 sto 18 norske kommuner på Robek-lista. ­Tidligere i år ble det klart at lista over kommunene med dårligst økonomisk styring fikk flere nye tilskudd. 13 av de 22 kommunene på lista ligger i nord. En av dem er Vadsø, som i likhet med store deler av Kommune-Norge har fått et strammere budsjett grunnet økte rente­kostnader. Det er foreløpig ikke klart hvor Vadsø vil kutte. Under et møte med kommunen forrige uke forsøkte Statsforvalteren i Troms og Finnmark å se på glasset som halvfullt. Stats­forvalteren pekte på at Vadsø hadde høyere inntekt per innbygger enn landsgjennomsnittet i fjor. Samtidig understreket kommune­direktør Jarle Lystad at de vil måtte kutte ikke-lovpålagte tjenester, og redusere lovpålagte tjenester, ifølge iFinnmark.

Det gir seg selv: I kommuner der økonomien er dårlig, er kvaliteten i tjenestene til innbyggerne i faresonen. Det skaper uro blant annet i skolesektoren. Klassekampen har tidligere omtalt en undersøkelse fra Utdanningsnytt og Skolelederforbundet om den økonomiske situasjonen på skolene. 62 prosent av de som svarte på undersøkelsen, fikk kutta i budsjettet før skoleåret var i gang. Situasjonen i norske klasserom er allerede pressa. Da hjelper det ikke at den enkelte lærer skal følge opp enda flere elever.

Leder