Musikkdokumentar

Innerst i soulen

Ny tv-serie plasserer Stax Records i sin egen sørstatssamtid.

Album

«Stax: Soulsville U.S.A.»

Dokumentar av Jamila Wignot

Album

4 episoder på Max med en total spilletid på 3t 44min.

Der den nye Disney-dokumentaren om Beach Boys gjør det meste galt, får HBO mye mer ut av sin nye og profilerte musikkserie om soulplateselskapet Stax. Først og fremst fordi serien tar seg tid, og fordi den tar seg tid får den også plass til å si noe som ikke er sagt hundre ganger før. Dessuten gjør den nesten fire timer lange spilletida at regissør Jamila Wignot kan sette søkelyset på Memphis-samtida og det amerikanske sørstatssamfunnet som Stax Records vokste ut av – den gang på sekstitallet.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Musikkmagasinet

Ved veis ende

Sly Stone (1943-2025)

Han ble født Sylvester Stewart i mars 1943, men da han gikk bort denne uka, refererte selv familien til ham som Sly Stone. Det var kallenavnet han tok i offentligheten – først lokalt fra midten av sekstitallet, da han var radio-DJ på San Francisco-stasjonen KSOL. Unge Sly ga ut sin første plate som 13-åring, sammen med tre av søsknene, som gospel-familiekvartetten The Stewart Four. Og i årene før gjennombruddet med sitt banebrytende band The Family Stone, spilte han gigs på den lokale klubbscenen, produserte andre artister (blant dem en tidlig versjon av Grateful Dead og en ung Grace Slick) og slukte klassisk musikkteori på egen hånd. Sly var et musikalsk unikum, et vidunderbarn som kunne blitt nær sagt hva som helst. Han var født inn i et segregert, fundamentalt rasistisk USA., men i en epoke hvor det åpnet seg en mulighet for en ung, svart mann til å i alle fall bli noe. Den fliken av en mulighet grep han ambisiøst og lidenskapelig.

Reportasje

Ålstars

Valkyrien Allstars har spilt seg opp til å bli et av Norges viktigste band. Vi ble med dem til et sted av spesiell betydning.

Kommentar

Musikkens drag

Det finnes en måned i året hvor alt smelter sammen: lyder, folk og generasjoner: juni – den offisielle musikkens måned. Når Musikkfest (tidligere kalt Musikkens dag) går av stabelen i en rekke byer første lørdagen i juni, når festivalene begynner å innta parker, torg og bakgårder, minnes vi hvorfor musikken fortsatt er et av våre sterkeste sosiale lim. Og det hele bæres i stor grad av frivillighetens hender. I Stavanger var forrige uke en eksepsjonelt bra musikkuke. Det startet med at den frivilligdrevet konsertrekken Miksteip lanserte en dobbelvinyl med liveopptak fra 10-årsjubileumsfeiringen tidligere i år, spilt i sin helhet med paneldebatt og konserter. Miksteip oppsto på initiativ fra Folken sine frivillige, med et ønske om å gi byens uetablerte band en scene å spille på. Miksteip er ikke bare en konsertrekke, der nær 200 band har fått prøve seg gjennom årene. Det er også et prosjekt for gode musikalske vekstvilkår, både på, av og bak scenen.