
Artikler

Radikal trad

Han er fri

Ex-Vöid og The Tubs ser lyset i mørket.

David Johansen (1950-2025)
Festen er over, jeg er helt alene, sang nylig avdøde David Johansen da hans New York Dolls gjorde et sprell levende platecomeback etter 32 års fravær med «One Day It Will Please Us to Remember Even This» i 2006. Men han var ikke alene, langt derifra. I tillegg til Dolls-kompis Sylvain Sylvain, som var blitt en stødigere gitarist siden 1974, var han omgitt av beundrere. Blant dem Morrissey, initiativtaker til comebacket og grunnlegger av den britiske Dolls-fanklubben, og gjestevokalister som Michael Stipe fra R.E.M. og trans rock rebel Laura Jane Grace – som bare for å illustrere noe av den musikalske og kulturelle innflytelsen til det egentlig marginale bandet til Johansen. For i enda større grad enn forløperne i Velvet Underground, er New York Dolls et av disse fenomenene som har blitt mer kjent for alt de inspirerte enn sine egne sanger – og det selv om «Personality Crisis» har auraen til en faktisk verdenshit (den heter «Personlighedskrisa» i Føkkefjords norske oversettelse). Tirsdagskveldene deres tidlig på syttitallet på Mercer Arts Center på Manhattan og albumene «New York Dolls» (1973) og den perfekt titulerte «Too Much Too Soon» (1974) la, berømt og sant nok, grunnlaget for punken som skulle komme, fra miljøet rundt CBGB og videre over dammen til Sex Pistols. Pistols-manager Malcolm McLaren prøvde seg dessuten som Dolls-kvasimanager først, i et av rockehistoriens mest spektakulære mageplask.

Anmeldelse

Anmeldelse

Anmeldelse

Har vi ham nå?
De fleste biografiske musikkfilmer, fra «Amadeus» til «Bohemian Rhapsody», tar gjerne form som visuelle jukebokser som bruker samme grep som såkalte reaction videoes – internettets filmer av folk som reagerer på en sang, helst når de hører den for første gang. I fantasien speiler deres umiddelbare og ofte voldsomme reaksjon vår egen opplevelse, kanskje fra en eller annen gang i fortida, før sangen ble farget av gjentakelser og omstendigheter, levd liv og annet snusk. Tenk liksom å høre en ubesudlet «Blowin’ in the Wind» eller «The Times They Are A-Changin’»? Samtidig er det jo sjeldent sånn at det nyskapende og egenartede nødvendigvis treffer ved første møte, selv når det musikalske uttrykket har noe kjent og fortrolig ved seg. Hollywood står likevel på sitt, og lar reaksjons-grepet forbli en prioritet. Det gjør noe med troverdigheten til spillefilmer som kinoaktuelle «A Complete Unknown», der de måper av den unge og uferdige Bob Dylan alle sammen: Woody Guthrie, Pete Seeger, Joan Baez, Albert Grossman og så videre. Slik skal vi også måpe, som om sangene ikke kan stå på egne bein. Store, amerikanske biopics om store musikere er på mange måter det stikk motsatte av hva Bob Dylan har vært gjennom i mer enn seksti år som artist: De er helt forutsigbare.

Blodprisen for popen

Horsegirl løfter seg ved å ta to skritt tilbake.

Anmeldelse

Anmeldelse
Avslutningen på en livetrilogi og oppfølgeren til «Career Moves» (1993) fra New York og «So Damn Happy» (2003) fra L. A.? Dette opptaket fra Nell’s i Kensington i fjor kan høres slik mens det avslører dybden i katalogen til en av folk-musikkens fremste, samtidig som det blir klart at klodens tredje Loudon Wainwright kan fortelle fra en scene, både i hver enkelt sang, når han kontekstualiserer og når han babler i vei. «Rufus Is a Tit Man» over i låt med Rufus som gjest over i «I Knew Your Mother»? Smart. «White Winos» over i Tom Lehrers «Oedious Rex»? Smartere. Han i salen som ler seg skakk av «I Remember Sex»? Det er hva liveplater er til for.

Lyden av Lynch

Newman i Trump-land

Spøkelsene i spillelista

Liten grunn til feiring
Jeg har hørt på alle årets nye julesingler, så du kan slippe. Eller, jeg har ikke hørt på absolutt alle – langt derifra, det er altfor mange – men jeg har hørt nok. La oss si at det var hundre av dem, med en ikke ubetydelig norsk på norsk andel som var langt bedre for kropp og sjel enn de fleste av sangene jeg plukket opp fra den engelskspråklige musikkverdenen. Som er litt uvant, det bor tross alt bare fem og en halv millioner mennesker i Norge, mens det er et par milliarder der ute som snakker og synger engelsk. Og man skulle jo tro at the more the merrier, særlig på denne tida av året. Men Jesus, her var det mye venstrehåndsarbeid, som forhåpentligvis aldri blir en del av den store julemusikkanon. For disse nye julesangene, av for eksempel Lady Gaga og Ed Sheeran, mangler både snert og medmenneskelighet. Sammenliknet med norske Delara, Susanne Sundfør og Uld (mer om dem på neste side), høres de store internasjonale slippene mest ut som a nonsense christmas, for å si det som Sabrina Carpenter. Gaga tramper og breker i stykker «Santa Claus Is Coming to Town» (som aldri mer burde covres i utgangspunktet), mens Sheeran har skrevet en kjærlighetsballade så klisjéfylt at vi mistenker involvering av kunstig intelligens.

Bad Moves finner realismen i den snertne powerpopen.

Den gusjegrønne Brat-fargen til Charli XCX satte sitt preg på popåret vi snart legger bak oss. Men hvordan kler den egentlig festmusikken her hjemme?

Den nye filmen om Beatles’ gjennombrudd i USA i 1964 fanger bandet mellom råskap og femininitet, med JFK-drapet og rasemotsetninger som levende kulisse.

Tungt nok for Tons?
I popkulturen må visst alt og alle være i bevegelse alltid. Det gjelder prisutdelinger som P3 Gull og Spellemann, akkurat som det gjelder artistene og hele livefeltet, fra klubbnivå til stadionkonserter og festivaler. Forandring er en såpass integrert del av musikklivet at det egentlig virker mer radikalt å sitte stille i båten, og holde seg til sitt. Blant dem som med størst suksess har vært trofaste mot sin opprinnelige idé, er Tons of Rock. Hardrock- og metalfestivalen har siden oppstarten i Halden for ti år tilbake vokst til å bli Norges mest populære, målt i besøkstall. Etter at de flyttet fra Fredriksten festning til Ekebergsletta i Oslo i 2019, har de kunnet skilte med enorme headliner-navn. Med Iron Maiden, Guns N’ Roses og Metallica som ruvende eksempler på at heavy (som vi pleide å kalle det) er det folkeligste som finnes.

Guy Davis' finner nytt liv i gammel folkblues.

Ny film leter etter yacht rockens sjel og evige groove.

Hjemme i Ohio ser Wussy spøkelser på lyse dagen.

Smak av honning
Svensk powerpop med hjertet på rett plass.

Quincy Jones (1933-2024)

Amyl and the Sniffers’ råtass-punk fester seg som tyggis.
