Kommentar
Jubilanten
Øyafestivalen jubilerer, fyller 25 og har for lengst blitt en norsk institusjon. Og som institusjoner flest kan den ikke vinne på alle fronter. Hvert år, når vi nærmer oss august, hører jeg den samme kritikken, om at programmet er for gæmlis, om at programmet er for «hvit middelklasse», om at programmet burde vært mer mangfoldig, mer poporientert, mer raporientert, mer klubborientert, mer afrikansk, mer latinamerikansk og så videre.
Ja, som Julie Forchhammer skriver lenger bak i dagens avis: «Jeg har elsket festivalen når den har booket band jeg liker og vært irritert på den når det har vært for mye indie eller for lite indie eller for dyr mat eller for mye folk eller hva det kunne være.» Og sånn er det for mange av oss. Øya har nemlig opparbeidet seg en posisjon som gjør at de fleste musikkinteresserte oslofolk føler seg berettiget til å klage, i det minste litt, på festivalen.
Selvsagt kunne Øyafestivalen vært bedre, særlig hvis de kunne holde på til klokka ett på natta istedenfor klokka elleve (men stakkars naboer), eller hvis den norske krona ikke var så dustete svak (men sånn er det visst), eller hvis de kunne booke akkurat hva de vil når de vil (men sånn er det visst ikke). Personlig har jeg alltid hatt noen høner å plukke med min desiderte favorittfestival nord for Barcelona: Sirkusteltet er for eksempel sjelden optimalt (annet enn når New Order spiller) og jeg skulle gjerne sett flere unge headlinere (særlig internasjonale) på plakaten. For det er klart at festivalen, som alle festivaler før den, har en utfordring med å fornye seg.
Ideelt sett hadde de truffet den trendsensitive spikeren på hodet og fylt programmet med både popeksentriker Charli XCX, folkrocker Waxahatchee, campy Chappell Roan og Sade-kloning Tyla.
Eirik Blegeberg