Kultur

Punger ut for kostbar PR-hjelp

Til tross for at de har egne kommunikasjonsavdelinger, bruker statlige kulturinstitusjoner millionbeløp på ekstern hjelp fra PR-byråer årlig.

3.800.000 kroner: Nasjonalmuseet har de i løpet av de fem siste årene brukt rundt 3,8 millioner kroner på ekstern PR-hjelp i forbindelse med profileringen av det nye museumsbygget på Vestbanen. Foto: Hanne Marie Lenth Solbø3.800.000 kroner: Nasjonalmuseet har de i løpet av de fem siste årene brukt rundt 3,8 millioner kroner på ekstern PR-hjelp i forbindelse med profileringen av det nye museumsbygget på Vestbanen. Foto: Hanne Marie Lenth Solbø

Tusenlappene får fort vinger når noen av landets største statlige kulturinstitusjoner skal profilere seg i offentligheten. Det viser en kartlegging Klassekampen har foretatt ved et knippe norske kunst- og kulturscener.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Kultur

Kommentar

Støtte til eit Israel som drep journa­listar, er kravet for å sleppa til i ameri­kanske, liberale media.

Musikk

Mener NRK kan bli bedre: – Blime står for en musikalsk for­flat­ning

Bøker

Menns historier er under­re­pre­sentert i fiksjonen, ifølge britiske Jude Cook. – Jeg bekymrer meg for at min åtte år gamle sønn ikke vil ha noen litterære helter.