Kommentar
Bransjetrollet
Norsk musikkbransje har de siste årene vært preget av oppkjøp og konsolideringer. En rekke uavhengige festivaler, plateselskap, bookingselskaper og management har blitt kjøpt opp av store internasjonale selskap, i profitten og effektiviseringens navn. Det hele minner tidvis mer om New Public Management enn et kreativt felt som skal formidle kunst og kultur. Sist ut nå er ballen som ble kastet opp i lufta under Bylarm sitt innspillsmøte, der det ble foreslått at de regionale bransjefestivalene (Trondheim Calling, Vill Vill Vest, Sørveiv og Bylarm) skal konsolideres i en eller annen grad, med en tanke om at det kanskje også kan utløse flere offentlige støttekroner.
Konsolideringene kan ha positive effekter for utvalgte artister og bransjeaktører, da noen få får flere ressurser å rutte med. Om du plutselig har havna i pengebingen til en av de store, stilles det ofte med et betydelig apparat tilgjengelig. Strømlinjeformede produksjonsprosesser medfører lavere kostnader per enkeltartist og større handlingsrom.