I et debattinnlegg i Aftenposten fortviler norsklærer Katja Benneche Osvold over at kunstig intelligens har gjort vurderingsarbeid useriøst og lite verdt å engasjere seg i. På videregående nivå, hvor Osvold underviser, hoper det seg opp elevtekster av «en ganske spesiell, men likevel diffus kvalitet». Hun beskriver små semiavhandlinger i et kvasiakademisk språk, som skiller seg fra elevenes øvrige stil skriftlig og muntlig. Norsklæreren er lei av detektivarbeidet det er å avdekke jukset, av konfrontasjoner og ødelagte relasjonene som følger. Ikke minst savner hun å ikke møte tekster hvor du ser «et individ i kamp med tanken og med språket». Oppgitt foreslår Osvold å bare la vurderingsarbeidet fare, sette fire eller fem på samtlige elever og overføre problemet til høyere utdanningsinstitusjoner: «Jeg gir stafettpinnen videre til en stakkars universitetslektor som må melde alarm: Herregud, studentene kan jo ikke skrive! Da må vel myndighetene reagere.»