Intervju

Livets lange land

På sitt nye album tolker den skogfinske kulturforvalteren Sinikka Langeland vestlandsikonet Jon Fosse. Vi møtte Sinikka i Fjaler, midt i hennes egne vestlandsrøtter.

GUTTA I BANDET: Fra venstre Thomas Strønen, Mats Eilertsen, Sinikka Langeland, Trygve Seim og Mathias Eick. Foto: Oddleiv Apneseth/ECM RecordsGUTTA I BANDET: Fra venstre Thomas Strønen, Mats Eilertsen, Sinikka Langeland, Trygve Seim og Mathias Eick. Foto: Oddleiv Apneseth/ECM Records

Midt mellom alle sjangre og kunstarter: Det er et fint sted. Det er også Guddal i Fjaler, Sunnfjord, der den Finnskogbaserte sangeren og kantele-mystikeren Sinikka Langeland har en sommereiendom. Siste helgen i juli hadde hun for sjuende år på rad konsert og utstilling i den gamle røykstuelåven – i år med noe av materialet fra sitt kommende album «Wind And Sun», men i nedstrippa form, kun stemme og kantele, side om side med virtuose tekstframførelser av Jon Fosse, gjort av Anne Marit Jacobsen.

Les hele Klassekampen på nett

Få nyhetene som setter dagsorden, analysene som betyr noe og stemmene som teller. Abonner i dag.

Bli abonnent

Allerede abonnent?

Musikkmagasinet

Kommentar

Det beste jeg vet

Det er en søndag ettermiddag i Bergen. Himmelen er så blå og solen så lysende at det ser ut som hele byen er KI-generert. Jeg går gjennom Sandviken og tar bilder av utsikten og gamle trehus sammen med turistene, snubler over naturvin- og sardinoasen Falske Reker, tar en kaffe der, før jeg ender opp nede på Bergen Kjøtt. Den gamle produksjonsfabrikken for kjøttprodukter er nå et av de mest markante kulturlokalene i Norge, som huser 28 innspillingsstudioer og 2 arenaer. Og er vertskap denne helgen for en ny liten festivalperle, Winter of Soul. Det er en feiring av den rike, mangfoldige arven til svart kultur. Kvelden før sto Les Amazones d’Afrique på scenen.

Kommentar

Verkets kraft

Åpningen av Kraftwerks fjerde album «Autobahn» fra 1974 varer så lenge at man risikerer liggesår på hjernen, men formater skulle sprenges som en rakett treffer himmelen. Det var vitsen. Wir fahr’n, fahr’n, fahr’n, auf der Autobahn, sang de, og det hørtes ut som om melodien var terget av tamburinslag mot håndflater, nesten som Beach Boys ti år før: And she’ll have fun, fun, fun till her daddy takes the T-bird away. Men det var mer monotont, og noe pertentlig systematisk med intervallene mellom lyder. 22 minutter suser av gårde, litt som på motorveien. Få band settes så udiskutabelt på pioner-pidestallen som Kraftwerk i moderne musikkhistorie, fra Beastie Boys til Björk. Kraftwerk laget hiphop, de laget elektropop, de laget techno, ropes det i gangene.

Intervju

Silke­vei­ene

Harpreet Bansal går mange veier: mellom India og Iran, og mellom vestkanten og østkanten.