Leder

Når toppen drar ifra

«Skal en opprettholde frontfagsmodellen, kan ikke kapitaleierne stikke av med mesteparten av gevinsten av lønnsmoderasjonen og i neste omgang stikke av fra skatteregningen og dra til Sveits», skrev professor i økonomi Kalle Moene i Dagens Næringsliv lørdag. Han viste til at selv om ideen bak frontfagsmodellen var at arbeiderne i produktive næringer skulle hjelpe arbeidere andre steder å få lønningene opp, har modellen i praksis ført til lønnsmoderasjon i Skandinavia. Den moderasjonen har tjent oss godt, mener professoren. Internasjonal konkurranse har for eksempel ikke ført til lavere sysselsetting, slik det har skjedd i områder uten samkjørte lønnsforhandlinger.

Du må være abonnent for å lese denne artikkelen

Leder

Bransjen som ble for rik

Det finnes en gammel vits som alltid starter slik: «Tre menn går inn på en bar» – hvorpå vitsefortelleren sier noe uventet. Omtrent slik fortonet det seg torsdag, da tre milliardærer gikk inn på en bar i Seoul og bestilte frityrstekt kylling med øl. Før de hadde rukket å spise opp, hadde måltidet fått uventede konsekvenser. Kyllingprodusenten Cherrybro steg med 30 prosent på børsen. Restaurantkjeden Kyochon økte med 20 prosent, det samme gjorde et firma som lager deler til frityrkokere. Forklaringen? En av de tre mennene var Jensen Huang.

Kulturkutt?

Over sju sider i Morgenbladet legger avisas kulturredaktør Bernhard Ellefsen fram visjoner for en «prinsipiell nyorientering og en radikal omvurdering av kulturens midler og mål». Ellefsen har fått med seg at store amerikanske tekselskaper løper ærend til de mest autoritære kreftene i Vesten. De er «fascismen på forhånd», siterer Ellefsen. Hans mål er å angi en annen retning: «Alle som jobber for kultur på fellesskapets midler må jobbe som om det brenner under føttene deres. For det gjør det. Det brenner under føttene våre.

Blind enighet

Senterpartiet bomma litt på avsatsen i sin kritikk av Faktisk.no forrige uke. Det er ikke ofte partier ber om at medier legges ned, og godt er det. Det er likevel all grunn til å diskutere sider ved faktasjekknettstedet, ikke minst om det, som det hevder, gjør befolkningen mer motstandsdyktig mot desinformasjon. Den påstanden gjentas jevnlig, uten noe form for belegg, og blir aldri ettergått kritisk. Det er ikke så rart, for nettstedet drives av omtrent samtlige store medieaktører i Norge: Schibsted, Aller Media, NRK, TV 2, Polaris Media og Amedia. De er skjønt enige om at prosjektet er storartet og får støtte av presseorganisasjonene.